Hlavní obsah

Bridži už nevládnou lidé. Umělá inteligence porazila osm mistrů světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Paříž

Umělá inteligence už dávno rozdrtila šachové velmistry. V bridži měli ale lidé nad počítači dlouho navrch, což bylo dáno charakterem této karetní hry. Zlom nastal až nyní, kdy umělá inteligence NooK porazila osm mistrů světa. Informoval o tom list The Guardian.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

O bridži se často mluví jako o nejkomplexnější karetní hře, protože hráči musí pracovat s neúplnými informacemi a zároveň musí reagovat na chování dalších soupeřů.

To je v praxi pochopitelně daleko složitější, než když máte proti sobě jednoho soupeře, jako například v šachách.

„To je něco, co se mohou lidé naučit, pokud mají dostatek zkušeností,“ přiblížila náročnost hry mnohonásobná anglická mistryně v bridži Nevena Seniorová s tím, že doposud byly na takto komplexní hru stroje krátké.

Člověk poprvé prohrál. Před pěti lety počítač rozdrtil velmistra deskové hry go

Hry a herní systémy

Zlom nastal koncem minulého týdne, v Paříži se uskutečnil turnaj světových šampionů.

Odehrálo se celkem 800 rozdání, rozdělených do 80 sad po deseti. S osmi velmistry přitom soupeřila umělá inteligence NooK, za kterou stojí francouzský technologický start-up NukkAI.

Počítač nejlepší hráče světa bez nadsázky rozdrtil, když vyhrál 67 z 80 sad. Jeho úspěšnost byla tedy rekordních 83 procent.

„Byla jsem příjemně překvapená, že v dnešní době dovede počítač napodobit už i takové lidské schopnosti, které mu byly ještě nedávno zapovězené,“ doplnila Seniorová.

List The Guardian to po právu označuje za „významný milník ve vývoji umělé inteligence a strojového učení“. Počítače si totiž dovedou nyní poradit i s větším množstvím hráčů najednou.

Zlomový rok 2016

Minimálně stejně významný milník si umělá inteligence připsala v roce 2016, tehdy počítač vůbec poprvé porazil v deskové hře go lidského velmistra.

Celé utkání mělo pět zápasů, počítač AlphaGo vyhrál 4:1. Světový šampion I Se-dol se dokonce kvůli tomu rozhodl odejít „na odpočinek“, tehdy mu přitom bylo pouze 24 let.

Na rozdíl od šachových partií, ve kterých jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, měli ve hře go do té doby stále navrch lidé.

A to především kvůli tomu, že starodávná asijská desková hra obsahuje příliš mnoho kombinací, aby je mohl kdokoliv – klidně i stroj – v krátkém čase spočítat. Hráči tedy celou partii ovládají především intuicí.

Program AlphaGo dal o sobě vědět v minulých letech ještě několikrát. Například před pár lety vzbudil na herních sítích, které se věnují deskové hře go, velký poprask neznámý hráč.

Porážel jednoho velmistra za druhým, neprohrál jedinou partii. Skoro se zdálo, že se zrodí nová legenda. Nakonec se však ukázalo, že jde tak trochu o podvod – za všemi tahy stál právě počítač, respektive program AlphaGo.

Foto: News1, Reuters

I Se-dol během partie s programem AlphaGo

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám