"V ČR jsme ve 3. čtvrtletí zaznamenali celkem 36 965 prodaných počítačů a dosáhli téměř 11procentního podílu na trhu. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jsou výsledky prodeje o 38 procent vyšší, přestože trh o 14 procent poklesl," uvedl Toman.

Stolní počítače v současnosti podle Tomana tvoří 25 až 30 procent prodaných kusů. Pokles jejich podílu na vrub notebooků se pomalu zastavil. "Ve firemním segmentu je podíl desktopů stabilní, v určitých odvětvích bude mít desktop vždy své místo, například v bankách. Trendem, který se více prosazuje v letošním roce, jsou počítače all-in-one, čili počítač a monitor v jednom, které přináší mnoho výhod - úsporu místa, elektrické energie i lepší ergonomii," dodal Toman.

Fenomén ultrabooků

Mezi spotřebiteli volí nejvíce uživatelů stále klasický 15palcový notebook. Stále větší roli hraje styl a design, případně jednoduše srozumitelné funkční benefity, jako například dlouhá výdrž baterií nebo rychlý start systému. Domácí uživatel se často rozhoduje spíše intuitivně než technicky, ve firemním segmentu se zákazníci zaměřují na mechanické provedení, odolnost, spolehlivost, snadnou správu a podporu, dodal.

Novým trendem jsou takzvané ultrabooky. Ty se snaží spojit všechny klady netbooků i notebooků do jediného přístroje. Mají tedy kompaktní rozměry i dlouhou výdrž na baterii a přitom nabídnou vysoký výkon, který řadě uživatelů u netbooků chyběl. Zároveň mají zabudované speciální funkce, které data chrání při ztrátě nebo odcizení ultrabooku.

Do konce roku 2012 by měly ultrabooky podle odhadů výrobců dosáhnout 40% tržního podílu mezi laptopy. Na začátku příštího roku, na největším světovém veletrhu spotřební a výpočetní techniky Consumer Electronics Show (CES), by mělo být představeno 30 až 50 nových ultrabooků prakticky od všech předních výrobců. [celá zpráva]