Technologii zajišťující přesnou prostorovou lokalizaci přijímaného zvuku vyvíjí tým vedený Ivanem Tashevem. Tashev, zaměstnán jako softwarový architekt v Microsoftu, pracuje na programu, který může teoreticky posílat zvuk z klasických počítačových reproduktorů přímo k uživateli.

Program by tak vytvořil jakási virtuální sluchátka - zvuk by bylo slyšet pouze na určitém místě, o několik centimetrů dále by byl již velmi tichý.

Zvuk "pluje" místností pouze k pohybujícímu se objektu

Tashevův algoritmus je použitelný pro celou řadou velmi levných počítačových reproduktorů. Cílem odborníka je však daleko vyšší meta - Tashev se snaží vytvořit pomocí vhodných periferií (kamery a více reproduktorů) systém "přímo zaměřeného zvuku". Podle Tasheva by pak mohl uživatel kráčet po kanceláři a zvuk by byl směrován pouze k němu, jeho kolegové by tak vůbec nic neslyšeli.

Myšlenka týkající se přesného směrování zvuku není ničím novým. S touto technologií již dávno pracují vojenské radarové systémy nebo lékařské ultrazvuky, které tak vyhledávají zhoubné nádory.

Zde se však jedná pouze o úzké spektrum frekvencí, které jsou takto zaměřeny - v případě slyšitelného zvuku a tedy celé řady kmitočtů se přesné zacílení signálu velice komplikuje.

Tato technologie se nazývá "beamforming" a pracuje se zvukovými vlnami, které jsou zpožděny o několik mikrosekund. Jejím výsledkem je, že je zvuk slyšitelný pouze v některých částí prostoru, v jiných naopak.

První produkty na trhu do několika let

Tashev věří, že by se první komerční produkty směrující zvuk přímo na konkrétního uživatele, se kterými by pracoval například Windows Media Player", mohly objevit do tří let od uvedení prvního prototypu.

"Jejich cena však bude obrovská," uvedl Tashev v rozhovoru pro deník Technologyreview.com s tím, že by se však lidé díky nim jednou provždy zbavili přítěže zvané sluchátka.