Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Dado Ruvic, Reuters

Přesně před 15 lety, 14. února 2005, byla zaregistrována internetová doména YouTube.com. Za tuto dobu se ze zmiňovaných stránek stal světově největší server s uživatelskými videi na světě. Aktuálně jej každý měsíc používají přes dvě miliardy uživatelů.

Ilustrační foto Foto: Dado Ruvic, Reuters
YouTube má přes dvě miliardy uživatelů

Účelem tohoto internetového portálu bylo původně volné sdílení domácího videa. Postupně se ale jeho záběr rozšiřoval o hudební klipy, filmy či videohry a z čistě zábavné služby se stala i služba veřejná. Svůj videokanál zde má dnes například i anglická královna, americký prezident či papež.

YouTube založili původně tři zaměstnanci společnosti PayPal Chad Hurley (43), Steve Chen (41) a Jawed Karim (40). První video, které se na serveru YouTube objevilo, bylo nahráno v dubnu 2005 a zobrazovalo návštěvu spoluzakladatele Karima v zoologické zahradě v San Diegu. Dodnes je možné jej na YouTube zhlédnout. V současné době je generální ředitelkou YouTube Susan Wojcickiová (51), kterou v roce 2018 umístil magazín Forbes na 10. pozici v žebříčku nejmocnějších žen na světě.

První video na YouTube zachycuje návštěvu spoluzakladatele Karima v zoologické zahradě v San Diegu

Kanál YouTube má v současnosti přes dvě miliardy aktivních uživatelů měsíčně a každou minutu je na server nahráno přes 500 hodin nových videí. Dostupný je v 91 zemích světa, ve více než 80 jazycích. YouTube je také druhou nejnavštěvovanější webovou stránkou po internetovém vyhledávači Google. Podle statistik, které YouTube zveřejnil, 70 procent zhlédnutí pochází z mobilních zařízení.

Česká verze YouTube byla spuštěna v říjnu 2008 jako desátá v Evropě. Podle průzkumu AMI Digital Index z loňského června má osobní zkušenost s kanálem YouTube na 94 procent českých uživatelů internetu. V Česku je dostupná služba YouTube Music, která umožňuje poslouchání hudebního obsahu na pozadí, bez reklam nebo jeho stažení a pouštění offline a také služba YouTube Premium, která umožňuje stahovat videa i sledovat většinu původních programů firmy. Placené služby YouTube Music a Premium mají celosvětově na 20 milionů předplatitelů.

Zleva Steve Chen (41), Chad Hurley (43) a Jawed Karim (40).

Foto: Profimedia.cz

Spory o autorská práva

Kromě čistě domácího videa se začaly na YouTube brzy objevovat i sestřihy televizních pořadů, filmů či klipů, což vyvolávalo spory o autorská práva. A to zejména poté, co firmu koncem roku 2006 koupil internetový gigant Google (za 1,65 miliardy dolarů). V roce 2008 například musely být z YouTube staženy tisíce videí kvůli sporu s vydavatelstvím Warner Music a v roce 2009 byl například v Británii a Německu dočasně zablokován přístup k hudebním klipům kvůli sporům o výši plateb s ochrannými autorskými svazy.

Reforma ochrany autorských práv na internetu, kterou schválili loni v březnu poslanci Evropského parlamentu, nově ukládá právní odpovědnost za obsah internetovým platformám, jako je YouTube. Ty mají používat softwarové filtry, jež by porušování autorských práv zabránily. Automatické algoritmy tak zkontrolují nahrávaný obsah na internet a v případě zjištění jeho závadnosti jej hned smažou, což podle kritiků vede k cenzuře internetu.

Dezinformace a nenávist

Dlouhodobým problémem, s nímž se YouTube potýká, je boj s nenávistným či dezinformačním obsahem. Od loňského roku nastavil pravidla, která zpřísňují sdílení těchto videí, zakázána jsou mimo jiné videa, jejichž tvůrci popírají holokaust či další "dobře zdokumentované násilné události". Změny v algoritmu pro doporučování videí omezují dosah "hraničního obsahu a škodlivých dezinformací" a snahou YouTube je zároveň zviditelnění obsahu, který považuje za kvalitnější.

Majitelem internetového gigantu Google je americká společnost Alphabet. Pro mateřskou firmu představuje YouTube další cestu k prodeji internetové reklamy. Podle údajů, které společnost zveřejnila, činily v roce 2019 tržby YouTube z reklamy 15 miliard dolarů (přes 341 miliard korun), což představuje meziroční nárůst o 36 procent.

YouTube spolu s další populární sociální sítí Facebook ovládá podle analýzy Evropské audiovizuální observatoře (EAO) dohromady 56 procent trhu s videoreklamou na internetu. Jejím hlavním příjemcem je nejmladší generace: děti od šesti do 15 let stráví klikáním na videoklipy zhruba 20 procent času před obrazovkou počítače.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků