Hlavní obsah

NFT představuje miliardový byznys i budoucnost on-line světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Londýn

Popularita nezaměnitelných tokenů (NFT) v loňském roce prudce vzrostla. Tržby z prodeje NFT stouply na 24,9 miliardy USD (534,9 miliardy Kč) z 94,9 milionu USD o rok dříve. S odvoláním na údaje společnosti DappRadar to uvedla agentura Reuters.

Foto: Tyrone Siu, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Zkratka NFT označuje anglický termín Non-Fungible Tokens, tedy nezaměnitelný token. Jde o novou podobu digitálního vlastnictví, která staví na blockchain – digitální účetní knize. Tu mimochodem využívají také kryptoměny, například nejznámější bitcoiny.

NFT se používá k prokázání vlastnictví konkrétní věci, která existuje pouze ve virtuálním světě. Typicky může jít o umělecká díla, slavné memy, herní předměty, ale klidně také historické okamžiky, jako je odeslání první SMS zprávy. Vzhledem k tomu, že NFT vznikají jako naprosté unikáty, často lákají sběratele a investory.

NFT tokeny jsou navíc odolné proti padělání. Lidé je mohou uchovávat ve své vlastní blockchainové peněžence, což je v podstatě obdoba digitální peněženky.

Vydělali už za pár dnů

NFT může být obrázek, video, ale také třeba pozemek ve virtuálním světě. DappRadar shromažďuje údaje z deseti různých blockchainů, které se používají k evidenci majitelů NFT.

Ceny některých NFT rostly tak rychle, že spekulantům se podařilo na nich vydělat jen za několik dnů. Ceny některých ale byly také velmi nestabilní. Rychle na NFT vydělává například svět umění. Aukční síně prodávaly NFT za miliony dolarů. Jedno umělecké dílo ve formě nezaměnitelného tokenu se loni v březnu v aukční síni Christie's prodalo za rekordních 69,3 milionu USD.

NFT však prodaly také některé přední světové značky, jako jsou Coca Cola nebo Gucci.

První SMS na světě vynesla v aukci miliony. Výtěžek připadne uprchlíkům

Mobil

Odhady prodeje od jednotlivých poskytovatelů dat se však liší, a to v závislosti na tom, co je do nich zahrnuto. Data často nezachycují prodej uměleckých NFT v aukčních síních. Společnost CryptoSlam uvedla, že tržby z prodeje NFT loni činily 18,3 miliardy USD. CryptoSlam rovněž sleduje více blockchainů. Server NonFungible.com, který sleduje pouze blockchain ethereum, odhaduje tržby na 15,7 miliardy USD.

Peníze utracené za NFT v loňském roce odpovídají zhruba částce přislíbené na klimatické konferenci COP26 na pomoc zemím při postupném odklonu od uhlí, anebo finančním prostředkům, které Světová banka (SB) uvolnila na nákup a nasazení vakcín proti covidu-19.

Loni obchodovalo s NFT 28,6 milionu digitálních peněženek. O rok dříve jich bylo 545 000.

Budoucnost vlastnictví v on-line světě

Někteří považují NFT za budoucnost vlastnictví v on-line světě a nákup NFT za vyjádření důvěry ve vývoj web3, což je nová vznikající forma celosvětové internetové sítě www, nebo on-line světa metaverse. Jiní nechápou, proč se tolik peněz utrácí za předměty, které fyzicky neexistují.

Podle průzkumu zveřejněného v časopise Nature se na 85 procentech všech transakcí s NFT podílelo jen deset procent obchodníků.

Nejdražší známý prodaný NFT stál 69,3 milionu dolarů, server NonFungible.com uvádí, že běžné cenové rozpětí se pohybuje od 100 do 1000 USD. Ceny nejžádanějších NFT byly ale velmi nestabilní.

Nejoblíbenější kategorií byly sběratelské tokeny, za nimi následovalo umění. Mezi velké transakce se zařadil také prodej pozemků v metaversu. Investor do virtuálních pozemků koupil pozemky ve virtuálním světě The Sandbox za 4,3 milionu dolarů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám