Hlavní obsah

Jak chránit soukromá data na Facebooku? Sofistikované nastavení nemusí stačit

Způsoby, jakými mohou uživatelé Facebooku chránit svá data a data svých přátel, v těchto dnech probírají mnohá média. Reagují tak na reportáže deníků The New York Times (NYT) a The Guardian o tom, že společnost Cambridge Analytica zabývající se využíváním digitálních platforem pro volební kampaně tajně získala informace z nejméně 50 miliónů profilů. Novináři nabízejí řadu tipů, avšak absolutní jistotu podle nich skýtá jen úplné vymazání profilu.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Co, pokud vůbec něco, mohou lidé udělat pro ochranu svých dat? Krutá realita: moc ne, pakliže zcela nepřestanou surfovat po internetu nebo si nesmažou facebookový profil,” píše na úvod NYT.

The Guardian naopak začíná dobrou zprávou. Postup, který využila Cambridge Analytica k „nejodpornější datové sklizni”, už není na Facebooku možný. Do roku 2016 mohly aplikace na sociální síti žádat přístup nejen k údajům o osobě, která je využívá, ale také k datům všech jejích přátel. Takto se mohla firma Alexandra Nixe dostat k profilům desítek milionů lidí skrze aplikaci určenou pro psychologický výzkum, do níž se přihlásilo 270 000 lidí.

Pozor na zábavné kvízy

I tak ale média doporučují přehodnotit interakce s nejrůznějšími aplikacemi napojenými na Facebook. „Pokud jste použili Facebook k přihlášení na jinou stránku, do hry či aplikace, tato služba může udržovat přístup k vašim osobním údajům,” upozornil NYT. Napojené služby lze prohlížet a regulovat pod záložkou „Aplikace” v nastaveních.

Foto: Novinky

Správa napojených služeb na Facebook

Na stejné stránce lze v sekci „Aplikace, které používají ostatní” nastavit informace, které o daném uživateli mohou poskytovat přátelé. Jde tedy, jak napsal The Guardian, v podstatě o aktuální verzi nástroje využitého pracovníky Cambridge Analytica. Přátelé už nemohou sdílet tolik, co předtím, stále to však platí o datu narození, zájmech, politických názorech či místě pobytu. Web americké televize CNBC také varuje před různými „zábavnými kvízy”, do kterých člověk zadává osobní údaje.

Další možností je samozřejmě revize nastavení soukromí, kde uživatel volí, kdo všechno má přístup k jeho příspěvkům, seznamu přátel nebo telefonnímu číslu. Do jisté míry ale v tomto ohledu záleží také na nastaveních, která používají přátelé každého uživatele.

NYT pak jmenuje ještě několik dalších opatření jako instalaci softwaru na blokování online reklamy či blokování nástrojů, které sledují internetovou aktivitu. Podle CNBC ale „bez celkového smazání vašeho profilu možná nelze nijak zaručit, že vaše data budou někdy opravdu soukromá”.

Foto: Novinky

Nastavení soukromí

Odstranění účtu

Zcela jednoduché není ani z Facebooku odejít, vysvětluje The Guardian. Snadnější možností je deaktivace účtu, při ní ale osobní data zůstávají na serverech Facebooku.

K opravdovému vymazání profilu vede cesta skrze dokument v Centru nápovědy nazvaný „Jak můžu svůj účet trvale odstranit?”. Po splnění několika požadavků bude účet deaktivován, načež začne 90denní proces odstraňování veškerých informací ze sociální sítě.

Zneužití 50 miliónů profilů na Facebooku

V polovině března se ukázalo, že zhruba 50 miliónů účtů na Facebooku bylo zneužito britskou společností Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Britská společnost Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však snahou firmy bylo ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Na celý projekt paradoxně upozornil nyní přímo zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie. „Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ prohlásil Wylie.

Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.

Zástupci Facebooku již chování společnosti Cambridge Analytica odsoudili a ukončili s ní veškerou spolupráci. Tato kauza byla také jedním z důvodů, proč na vlastní žádost odešel šéf bezpečnosti této sociální sítě. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám