Hlavní obsah
Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Datovou schránku si dobrovolně zřídilo už 160 tisíc Čechů

Počet fyzických osob, které si dobrovolně zřizují datovou schránku, neustále roste. Loni jich přibylo 36 000, celkově má tedy vlastní schránku na 160 000 lidí. Vyplývá to z informací společnosti Software602, která je jedním z dodavatelů systému.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Datovou schránku si dobrovolně zřídilo už 160 tisíc Čechů

Jen v posledním čtvrtletí uplynulého roku si datovou schránku zřídilo deset tisíc Čechů. „Datová schránka výrazně usnadňuje úřední úkony, většinu jich uživatel může provést elektronicky z pohodlí domova bez ohledu na úřední dny či hodiny,“ prohlásil Martin Vondrouš ze společnosti Software602.

„Pokud navíc máte aktivovanou datovou schránku, úřady by s vámi měly povinně komunikovat jejím prostřednictvím. Žádná zpráva vám díky tomu neunikne, protože si můžete nastavit notifikaci formou e-mailu nebo SMS zprávy,“ doplnil Vondrouš.

Celkově je datových schránek daleko více. Vedle 160 000 schránek běžných lidí existuje totiž také dalších 522 000 datovek, které používají firmy a právnické osoby.

Funkce postupně přibývají

Datové schránky loni oslavily desáté výročí. Spuštěny byly totiž 1. července 2009, nicméně za „ostrý“ start je často označováno až datum 1. listopadu 2009. Do této doby bylo totiž zřízení pro firmy a organizace dobrovolné, zatímco s příchodem předposledního měsíce roku jim byly ze zákona aktivovány schránky automaticky. Jak již bylo uvedeno výše, pro běžné uživatele je zřízení datových schránek dobrovolné.

Výhody, které systém nabízí, jsou nepopiratelné. Počet nabízených služeb se navíc v průběhu let neustále rozšiřuje – uživatel si například může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.

Žádost o zřízení datové schránky.

Foto: Právo

Přes datovou schránku lze zdarma a on-line vyřídit řadu úředních úkonů od výpisů z rejstříků přes žádost o rodičovský příspěvek, zjištění stavu bodového konta řidiče, změn v katastru nemovitostí až po daňové přiznání či žádosti o vystavení nových dokladů.

Uživatelé datových schránek nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci v pohodlí svého obývacího pokoje či z notebooku na dovolené u moře.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků