Hlavní obsah

Co umí moderní navigace

Novinky, ort

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Navigačních přístrojů je v tuzemských obchodech jako máku. Zatímco nejlevnější modely umějí „pouze“ naplánovat trasu z bodu A do bodu B, pokročilejší dokážou včas odhalit dopravní nehodu a naplánovat objížďku. Některá zařízení navíc dovedou přehrávat hudbu i videa.

Foto: archiv výrobce

Přenosná navigace ve voze

Článek

Před koupí GPS navigace je nutné si ujasnit, jaký typ nám bude nejlépe vyhovovat. Vedle přenosných přístrojů, které se jednoduše se stojánkem díky přísavce přilepí na čelní sklo vozu, existují také vestavěné modely.

Vestavěné navigace mají řadu výhod. Zpravidla se ovládají pohodlně pomocí tlačítek na volantu a mají větší displeje a lepší příjem signálu, protože jejich anténa je vyvedena mimo kabinu vozu.

Foto: archiv výrobce

Navigace zabudovaná v autě

Daní za tyto přednosti je vysoká pořizovací cena, která je více než desetkrát vyšší ve srovnání s přenosnými navigacemi. Ty se dají pořídit za cenu od čtyř do 12 tisíc korun, zatímco za vestavěné přístroje zájemci zaplatí od 40 do 100 tisíc Kč.

Zabudované navigace mají jasnou budoucnost

Zabudované navigace jsou navíc velkým lákadlem pro zloděje, protože je v autě zpravidla není možné schovat. V tomto ohledu mají přenosná zařízení jasně navrch.

Na druhou stranu budoucnost zabudovaných navigací je jasná. V každém druhém sci-fi filmu si vedlejší roli zahrál automobil, který dokáže jet automaticky na místo určení, aniž by jej řidič jakkoliv ovládal. I když si takové vozy zatím nemůžeme koupit, už několik let je výrobci skutečně testují.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion (koncept, 2015)

Hlavní roli u těchto vozů hrají právě zabudované navigace, které jsou propojeny s řídicí jednotkou automobilu. Právě prostřednictvím detailních mapových podkladů automobil přesně ví, kam má jet.

V některých vozech pomáhají navigace s řízením již nyní. Podle naplánované trasy dokáže řídicí jednotka přesně určit, kdy bude potřeba změnit styl jízdy. Například před blížící se zatáčkou začne automatická převodovka sama podřazovat, aby plynule snížila rychlost jízdy.

Rychlejší cesta bez čekání

Prakticky každá navigace už ve dnešní době dokáže naplánovat trasu podle určitých kritérií jako nejkratší nebo nejrychlejší trasu či cestu po neplacených úsecích. Samozřejmostí je výpočet přibližné doby jízdy a přesné vzdálenosti.

Pokročilejší navigace ale navíc dokážou pomocí technologie RDSTMC přijímat informace o aktuální dopravní situaci, případně si je stáhnout z internetu prostřednictvím připojeného mobilu. Díky tomu dokážou rozpoznat dopravní uzavírku nebo velkou kolonu a vymyslet co nejlepší objížďku.

Navigace tedy nemusí sloužit pouze k naplánování trasy do neznámých končin, ale i jako pomocník, který nám na známých cestách ušetří čas.

Mohou navigace za nehody?

Velké procento nehod se podle statistik stává kvůli nepozornosti. A právě navigace je jedním z často kritizovaných přístrojů, který odpoutává řidiče od vozovky. Zatímco navigace umístitelné na čelní sklo automobilu mohou nejen řidiče rozptylovat, ale zároveň mu i zaclánět ve výhledu, ty zabudované mají minimálně v tomto ohledu výhodu.

Foto: archiv výrobce

Head-up displej může zobrazovat i navigaci

Mohou totiž být napojeny na tzv. head-up displeje, tedy průhledné panely, jež jsou šikovně umístěny v zorném poli řidiče. Ten pak může během cesty nerušeně celou dobu sledovat vozovku a na malém displeji si nechat ukazovat pouze průběh trasy.

Bez aktualizací se neobejdou

Hlavním problémem navigací jsou neaktuální mapy. Výrobci je aktualizují zpravidla jen čtyřikrát do roka, tak jak je sami berou od kartografů. Proto data nemusí být vždy zcela aktuální.

Na cestách se tak může stát, že na nově vystavěném dálničním úseku některé navigace jen zmateně hlásí, že vozidlo vůbec nejede po silnici. Stejné problémy mívají GPS přístroje také u nových kruhových objezdů.

Za neaktuální mapy ale nemohou vždy jen výrobci, někdy totiž aktualizace nestahují samotní uživatelé. Důvod je jednoduchý – u některých modelů se totiž za obnovu dat platí, což nemusí každému vyhovovat. Vyzrát na poplatky je možné zakoupením speciálního modelu, který má na několik let předplacené aktualizace.

Foto: Škoda Auto

Využití tzv. MirrorLinku

Řešením může být také používání on-line navigace v mobilu. Ta zpravidla žádné aktualizace nepotřebuje, protože si aktuální mapy vždy stahuje přímo z internetu – i když i u těchto on-line navigací můžeme narazit na drobné chyby či odchylky.

Mohlo by se zdát, že navigace v mobilu budou mít stejné neduhy jako klasické přenosné modely, připevňující se na čelní sklo automobilu. Některé moderní vozy ale nabízejí velmi šikovnou funkcionalitu, kdy  všechny informace z displeje smartphonu dokážou zrcadlit na velký dotykový displej zabudovaný zpravidla ve středové konzole místo klasického rádia. On-line navigaci z mobilu tak může řidič sledovat na daleko větší obrazovce – a zároveň nemusí přijít o prostor ve výhledu z vozu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám