Hlavní obsah

Zacílení na děti se vyplatilo. Podvodníci si přišli na miliardy

Novinky, huj

Na internetu číhá na děti a mladistvé celá řada nebezpečí, nebavíme se přitom pouze o sexuálních predátorech, ale také nejrůznějších podvodnících. Ti v obchodech s aplikacemi Apple App Store a Google Play Store nabízeli podvodné aplikace, prostřednictvím kterých si přišli podle bezpečnostních expertů Avastu na 400 milionů dolarů, což odpovídá 8,9 miliardy korun.

Foto: Stringer, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Tak astronomickou cifru si podvodníci vydělali díky tomu, že do oficiálních obchodů Applu a Googlu propašovali hned 200 tzv. fleecewarových mobilních aplikací. Ty zaznamenaly dohromady téměř jednu miliardu stažení.

„Oblíbenou strategií fleecewaru je cílit na mladší publikum prostřednictvím hravých a chytlavých reklam na populárních sociálních sítích používající fráze jako ’bezplatná instalace’ nebo ‘zdarma ke stažení’. Ve chvíli, kdy si rodiče všimnou týdenních plateb, může již fleeceware z účtu odčerpat značnou částku,“ konstatoval analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.

Sexting, šikana či kyberstalking. Děti jsou na internetu lovná zvěř

Bezpečnost

Zdůraznil přitom, že na reklamy na podobné aplikace mohou lidé v hojné míře narazit například na Facebooku, Snapchatu či TikToku. „Aplikace lákají uživatele příslibem bezplatné třídenní zkušební doby, avšak poté požadují neobvykle vysoké předplatné. Po skončení zkušební doby je uživatelům aktivováno opakované předplatné – i když aplikaci předtím v telefonu odstranili – které si musí sami zrušit v nastavení obchodu s aplikacemi svého zařízení,“ přiblížil celou problematiku Vávra.

Ten zároveň uvedl jeden příklad. Avast narazil na aplikaci, která nabízí krátkou bezplatnou zkušební verzi, následně však podvodníci začnou účtovat 66 dolarů (1460 Kč) za týden. Teoreticky tak ročné předplatné může oběť vyjít na 3432 dolarů, tedy asi 75 000 Kč.

Simulátory slizu či věštecké aplikace

Přidaná hodnota takových programů není zpravidla příliš vysoká, tvůrcům aplikace jde skutečně jen o zisk, přičemž těží z nepozornosti uživatelů – zpravidla těch mladých, kteří rádi zkouší nové a neznámé aplikace. Právě proto takové aplikace označují bezpečnostní experti za podvodné.

„Aplikace, které jsme objevili, jsou převážně zvuky hudebních nástrojů, čtečky e-knih, editory obrázků, fotografické filtry, věštecké aplikace, čtečky QR kódů a PDF a ’simulátory slizu’. Ačkoli aplikace obecně svůj inzerovaný zamýšlený účel plní, není moc pravděpodobné, že by za ně uživatel vědomě dával tak vysoký opakovaný poplatek, zvláště když jsou na trhu levnější nebo dokonce bezplatné alternativy,“ vysvětlil analytik Avastu.

Bezpečnostní experti již na podvodné aplikace upozornili Google i Apple, aby je oba podniky mohly ze svých obchodů smazat.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám