Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Mike Segar, Reuters

Nevyžádaný e-mail od Applu? Velmi často jde o phishingový podvod

Kyberzločinci nelení ani v době koronavirové, nejrůznější phishingové útoky jedou na plné obrátky. Nejčastěji přitom zneužívají značku Apple, jak ukazují statistiky kyberbezpečnostní společnosti Check Point. Na pozoru by se měli mít uživatelé také před nevyžádanými e-maily, ve kterých figuruje také Netflix či Yahoo.

Ilustrační foto Foto: Mike Segar, Reuters
Nevyžádaný e-mail od Applu? Velmi často jde o phishingový podvod

Pojem phishing je možné přeložit do češtiny jako rybaření. Útočníci tyto phishingové zprávy rozesílají vždy hromadně a doufají, že se někdo nechá nachytat a skutečně pustí škodlivý kód do svého počítače. V podstatě tedy vyčkávají na svou oběť podobně jako rybáři na svůj úlovek.

Zneužívají přitom často známé značky a napodobují jejich webové stránky. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

„Kyberzločinci nejčastěji zneužívali k phishingovým útokům značku Apple, která poskočila na 1. pozici ze 7. místa (ve 4. čtvrtletí 2019 byla značka Apple zneužita jen ve 2 % pokusů, v 1. čtvrtletí 2020 už to bylo 10 %). Netflix obsadil druhé místo (9 %) pravděpodobně i kvůli nárůstu zájmu během pandemie koronaviru. Chase Bank se posunula na 6. místo, 5 % všech „značkových“ phishingových pokusů se snažilo tuto značku zneužít,“ konstatoval Peter Kovalčík, bezpečnostní expert Check Pointu.

Nejčastěji zneužívaným odvětvím ve phishingových podvodech jsou podle něj technologie, následují bankovnictví a média. „Během koronavirové pandemie lidé řeší možnosti práce z domova, potenciální finanční problémy a také zábavu v karanténě. Hackeři pak logicky na tyto trendy pružně reagují,“ doplnil Kovalčík.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech v 1. čtvrtletí 2020
1. Apple (10 %)
2. Netflix (9 %)
3. Yahoo (6 %)
4. WhatsApp (6 %)
5. PayPal (5 %)
6. Chase (5 %)
7. Facebook (3 %)
8. Microsoft (3 %)
9. eBay (3 %)
10. Amazon (1 %)
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků