Hlavní obsah

Bezpečnostní experti bijí na poplach, nárůst phishingových podvodů je alarmující

Novinky, Ondřej Husák

Kybernetičtí piráti jsou při svých útocích stále více vynalézaví a nutno podotknout, že také agresivnější. Bezpečnostní experti se přitom shodují, že riziko takovýchto útoků během koronavirové krize ještě narostlo. Avast zaznamenal nárůst e-mailového phishingu v letošním roce o alarmujících 667 procent.

Foto: Kacper Pempel, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Internetoví podvodníci často rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky. Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont.

Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého. S podobnými phishingovými útoky má zkušenost téměř čtvrtina Čechů, vyplývá to z analýzy antivirové společnosti Avast.

Česko zahltily podvodné e-maily pod hlavičkou Applu. Straší zablokovaným účtem

Bezpečnost

Zkušenost s phishingem má 24 procent tuzemských uživatelů, nejčastěji jde přitom o jedince ve věku 35 až 44 let. „Lidé se nejčastěji s phishingem setkávají v podobě podvodného e-mailu, který útočníci rozesílají s cílem odkázat uživatele na podvodný web, kde se následně od nich snaží získat co nejvíce osobních údajů nebo z nich pod falešnou záminkou vylákat peníze,“ vysvětlil odborník na phishing v Avastu Alexej Savčin.

„Phishingové útoky mohou působit velmi důvěryhodně, útočníci je často maskují za e-maily z banky nebo zprávy od někoho, koho uživatel osobně zná. V souvislosti s koronakrizí jsme dokonce zaznamenali phishingové e-maily, které lidem nabízely ochranné zdravotnické pomůcky,“ podotkl Savčin.

Kromě e-mailů se Češi v 31 procentech případů setkali také s phishingovými stránkami, SMS zprávami (27 %) nebo dokonce s osobním phishingem (15 %), při kterém se lidé vydávají za někoho jiného za účelem vylákání peněz nebo osobních údajů.

Zneužívají známé značky

Během phishingových útoků jsou přitom často zneužívány známé značky. „Kyberzločinci se i nadále snaží zneužívat důvěryhodné značky. Navíc nárůst práce z domova v souvislosti s koronavirovou pandemií hackerům ještě nahrává. A jelikož drtivá většina kyberútoků začíná phishingem, je potřeba velmi dobře zvážit, jakou přílohu e-mailu otevřete a jakou ne,“ prohlásil Pavel Krejčí, bezpečnostní výzkumník Check Pointu.

„Google a Amazon byly nejnapodobovanější značky při phishingových útocích. Apple naopak klesl ve 2. čtvrtletí z 1. místa až na 7. příčku. Celkový počet phishingových útoků zneužívajících známé značky se ve druhém kvartálu oproti prvnímu nezměnil,“ konstatoval Krejčí.

Kompletní přehled deseti nejzneužívanějších značek naleznete na konci článku.

Před Vánocemi rozhodně hrozba phishingu neustane. „Očekáváme, že i ve druhé polovině roku budou kyberzločinci phishing hojně využívat. Dejte si proto pozor na nejrůznější výhodné nabídky a podezřelé domény, které se snaží napodobit vaše oblíbené stránky,“ uzavřel bezpečnostní expert s tím, že nejčastěji se podobné podvodné zprávy šíří prostřednictvím webu – například jako reklama na podvodných stránkách – nebo skrze nevyžádané e-maily.

TOP 10 značek nejčastěji zneužívaných při phishingových útocích
1. Google (13 %)
2. Amazon (13 %)
3. WhatsApp (9 %)
4. Facebook (9 %)
5. Microsoft (7 %)
6. Outlook (3 %)
7. Apple (2 %)
8. Netflix (2 %)
9. Huawei (2 %)
10. PayPal (2 %)

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám