Podle Hannigana je hlavní problém v tom, že uživatelé si velmi často myslí, že jde o službu zadarmo. To ale není pravda.

"Není to žádná charita poskytující bezplatné služby. Je to velmi tvrdě vedený mezinárodní obchod," uvedl Hannigan. "Tyto velké technologické společnosti jsou v zásadě největšími reklamními podniky na světě, proto vydělávají své miliardy," dodal.

V rozhovoru pro rozhlasovou stanicí BBC Radio 4 zdůraznil, že ochranu svých dat na internetu lidé velmi často podceňují. Neuvědomují si totiž, že samotní poskytovatelé služby dokážou z chování na internetu odpozorovat jejich návyky, koníčky i oblíbená témata, která následně zužitkují při prodeji reklamy.

Přestože se rozhovor točil především okolo Facebooku, Hanningan zdůraznil, že na podobném principu je postavena většina nadnárodních podniků, která má přístup k uživatelským datům. Proto je podle něj nutné, aby státy věnovaly větší pozornost tomu, jak internetoví giganti pracují s uživatelskými daty.

Facebook pod drobnohledem

Přístup Facebooku k ochraně soukromí se letos dostal do centra pozornosti po zprávě, že analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o desítkách milionů uživatelů jeho sítě a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa.

Facebook je největší internetová sociální síť na světě. Alespoň jednou za měsíc tuto síť využívá více než 2,2 miliardy lidí. Firma v letošním třetím čtvrtletí zvýšila čistý zisk meziročně o devět procent na 5,14 miliardy dolarů (zhruba 117 miliard Kč).