Odkazy na falešné zprávy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí, zpravidla skrze napadený počítač skutečných přátel. Za ně se pak na sociální síti vydávají a chtějí poslat drobný obnos – údajně kvůli důležité platbě.

Ukázka podvodné stránky Servis 24

Ukázka podvodné stránky Servis 24

FOTO: Česká spořitelna

„Podvodník osloví klienta pod profilem někoho z jeho přátel s žádostí o zaslání nějakého finančního obnosu (obvykle ve výši 30 až 50 Kč). Klientovi následně přes Facebook pošle odkaz na platební bránu a požádá ho o výběr banky,“ uvedli zástupci České spořitelny.

Podvod tedy necílí pouze na klienty České spořitelny, ale i dalších bankovních institucí v Česku. V případě spořitelny působí podvodná stránka poměrně věrohodným dojmem, pozornější uživatelé si ale mohou všimnout v prohlížeči špatné adresy a nepatrně pozměněné grafiky, ve srovnání s pravou službou Servis 24.

Skutečná podoba služby Servis 24

Skutečná podoba služby Servis 24

FOTO: Česká spořitelna

„Pokud klient údaje vyplní, podvodník je okamžitě zneužije. Aby se podvodník dostal k potvrzovací SMS zprávě, sdělí klientovi, že má nějaký problém s telefonem, a požádá, jestli si může nechat poslat autorizační SMS na telefon klienta s tím, aby mu ji klient následně přeposlal. Pokud tak klient učiní, může přijít o daleko vyšší částku. Skutečný majitel profilu, kterým podvodník klienta osloví, o podvodu pravděpodobně vůbec netuší,“ stojí v prohlášení banky.

Na podobné zprávy by lidé v žádném případě neměli reagovat. „Upozorňujeme, abyste na podobnou zprávu v žádném případě nereagovali a nezadávali požadované údaje. Pokud jste to už ale udělali, doporučujeme vám okamžitě kontaktovat naši bezplatnou informační linku 800 207 207 a zablokovat přihlašovací údaje k vašemu internetovému bankovnictví,“ uzavřeli zástupci spořitelny.

Podobně by lidé měli postupovat i v případě, že využívají jinou banku – informovat ji o podezřelé transakci co nejdříve. V opačném případě je šance na vrácení peněz minimální.