Hlavní obsah

Spojené státy výrazně zvýší ochranu dětí na internetu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Spojené státy se chystají výrazně zpřísnit ochranu dětí na internetu. Důvodem je současná praxe mnoha velkých firem, ale i vývojářů aplikací, kteří shromažďují údaje o miliónech mladých uživatelů internetu, aniž by o tom věděli jejich rodiče, napsal deník The New York Times.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Některé stránky a aplikace uchovávají i takové detaily, jako jsou fotografie dětí či údaje o pozici jejich chytrých mobilních telefonů. Panují přitom obavy, že tyto informace by mohly sloužit k identifikaci jednotlivých dětí.

Shromažďování dat o internetových uživatelích je ve Spojených státech legální. Podle Federální komise pro obchod (FTC) by se ale měla zvýšit ochrana dětí. Webové stránky proto napříště zřejmě budou muset získávat souhlas rodičů, aby mohly sledovat aktivity dětí na internetu. Děti by tak třeba bez tohoto souhlasu nemohly na web nahrávat své fotografie.

"V současnosti má téměř každé dítě počítač v kapse a pro rodiče je mnohem složitější sledovat, co jejich děti dělají online, s kým komunikují a jaké informace sdílejí," uvedla Mary Englová z FTC.

Reklamní agentury změny odmítají

Zástupci marketingových firem ale příliš zásadní změnu současných pravidel odmítají. Firmy by podle nich pak mohly omezit své nabídky zaměřené na děti. "Potřebujeme rozsáhlou změnu pravidel? Odpověď zní ne," uvedl Mike Zaneis z oborové asociace Výbor pro interaktivní reklamu.

Současný zákon z roku 1998 ukládá provozovatelům webových stránek pro děti, aby získali souhlas rodičů v případě, že shromažďují osobní informace jako telefonní čísla či adresy u dětí mladších 13 let. Zastánci ochrany osobních údajů ale upozorňují, že díky technologickému pokroku nyní lze na internetu sledovat pestrou paletu aktivit i osobních rysů spotřebitelů. Některé z těchto technik přitom podle nich mohou vystavit děti riziku.

Upozorňují například na aplikaci na stránkách řetězce rychlého občerstvení McDonald's, kde se děti mohou "vyfotit" s maskotem firmy, klaunem Ronaldem. Stačí, když tam nahrají svou fotografii, a stránka jim vygeneruje fotku s klaunem. Firma ale podle ochránců osobních údajů ukládala tyto fotografie tak, že byly veřejně dostupné.

Osvěta hraje prim

Bezpečnost na síti se týká také České republiky. Informovat uživatele o rizicích spojených s používáním internetu se už od roku 2010 snaží portál Bezpečný internet.cz, který spustila společnost Seznam.cz ve spolupráci s Českou spořitelnou a Microsoftem. Server je přehledně rozdělen do několika sekcí, díky čemuž zde začínající i pokročilí uživatelé snadno naleznou všechny potřebné informace.

Foto: Novinky

Bezpečný internet.cz

Konkrétně je možné na stránkách dohledat tipy, jak zvýšit svoji bezpečnost při užívání sociálních sítí, internetového bankovnictví nebo při tvorbě hesel. Nechybí ani obsáhlý slovníček pojmů, který vysvětluje nejpoužívanější zkratky a pojmy ze světa IT. Vedle nejdůležitějších rad je pro rodiče a děti připravena zvláštní sekce, která se věnuje prevenci proti kyberšikaně a dalším druhům obtěžování na internetu.

Odstrašující film varuje před nástrahami internetu

Společnost Seznam.cz natočila informačně-preventivní film Seznam se bezpečně!, který upozorňuje na rizika spojená s anonymitou na internetu. Velkým problémem, zvlášť v dnešní době sociálních sítí, je množství údajů, které o sobě lidé někdy bezmyšlenkovitě na internetu zveřejňují.

Celý film je postavený na reálných příbězích. V jednom z nich se představil 14letý David, který se spřátelil na internetu s neznámým dospělým mužem. Ten mu nabízel dvoutisícovou úplatu za to, že mu pošle fotky a video s obnaženým tělem. Zachycen je i rozhovor s pedofilem Miroslavem či 16letým Patrikem, který se živil jako dětský prostitut. [celá zpráva]

„Prevence je v oblasti internetové bezpečnosti nejúčinnější ochranou. Proto jsme v roce 2010 spolu s partnery spustili portál Bezpečnýinternet.cz, kde naleznou lidé všech úrovní znalostí rady a doporučení týkající se internetových hrozeb a možností ochrany. Své znalosti si mohou na webu rovnou otestovat," připomněla mluvčí Microsoftu Markéta Kuklová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám