Hlavní obsah

Populisté před volbami do EP zaplavují sociální média

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel

Nezanedbatelnou část diskuse na sociálních sítích před květnovými volbami do Evropského parlamentu (EP) opanuje prostřednictvím horečného zveřejňování příspěvků malý počet uživatelů a účtů nakloněných populistickým stranám. Vyplývá to z průzkumu společnosti Alto Analytics, na který upozornil server Politico.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

V Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Polsku méně než 0,1 procenta uživatelů, kteří souzní například s německou protestní stranou Alternativa pro Německo (AfD) nebo španělskou krajně pravicovou stranou Vox, vytváří kolem deseti procent obsahu, který se týká nadcházejících evropských voleb.

Společnost Alto Analytics, která se zabývá zpracováním velkých objemů dat a umělou inteligencí, analyzovala příspěvky na Twitteru, Facebooku, Instagramu, na serveru YouTube a na dalších podobných platformách. Horečná aktivita jmenovaných účtů umocnila protiimigrační a protestní názory a protlačila je do hlavního proudu debat.

Stovky příspěvků denně

Mnoho z těchto účtů zveřejnilo stovky příspěvků denně. Některé z nich jsou patrně automatizované a jejich cílem je zvýšit dosah zpráv krajní pravice. Analytici si hranici neobvyklé aktivity stanovily na 29 či více příspěvků denně v Německu, přes 38 v Itálii, více než 39 v Polsku, přes 52 ve Francii a více než 54 ve Španělsku.

Fakt, že tak malý počet účtů dokáže nějaké politické sdělení nebo postoj takovou měrou posílit, vzbuzuje obavy z možné manipulace diskuse na internetu, píše Politico.

Společnosti Twitter, Facebook (vlastní také Instagram) a Google (majitel platformy YouTube) se zavázaly dodržovat unijní kodex zásad boje proti dezinformacím. Ten je zavazuje k tomu, aby omezovaly dosah a vliv uživatelů, kteří se snaží nekalým způsobem politickou debatu ovlivnit. Jako příklad Politico uvádí falešné účty, dále účty automatizované čili takzvané internetové boty, anebo aktivitu trollů.

"To, že relativně malá skupina vygeneruje velké procento obsahu, je příznačné pro okrajové strany," myslí si Ben Nimmo z analytického střediska Atlantic Council ve Washingtonu, které se na průzkumu nepodílelo. "Cílem je prolomit svou sociální bublinu a dosáhnout na další lidi," dodává.

Protestní a krajně pravicové strany posílily

Populistické skupiny snáze šířily a umocňovaly své zprávy na internetu ve Francii, Německu a ve Španělsku, kde protestní a krajně pravicové strany za posledních 18 měsíců posílily.

Například ve Francii 0,13 procenta uživatelů sociálních médií vytvořilo 11,1 procenta obsahu. V průměru denně jeden takový uživatel zveřejnil přes 52 příspěvků, tedy zhruba dva za hodinu. U více než poloviny z těchto účtů badatelé zjistili, že jsou napojené na krajně pravicové Národní sdružení Marine Le Penové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám