Informace o tom, že takto nevhodně Facebook s uživatelskými daty manipuloval, se objevily již v pondělí. [celá zpráva]

Zástupci sociální sítě však tehdy v blogovém zápisku celou věc bagatelizovali s tím, že list The New York Times, který se zprávou přišel jako první, má celou řadu informací neověřených a že některé jsou špatné.

Pouhé dva dny poté, ve středu šel však podnik s celou pravdou ven. Viceprezident společnosti Facebook pro mobilní partnerství Francisco Varela přiznal, že sociální síť sdílela uživatelská data hned s několika čínskými podniky, jsou mezi nimi společnosti Huawei, Lenovo, Oppo či TCL.

Přitom například čínský Huawei označila americká vláda již dříve za hrozbu pro národní bezpečnost.

Spolupráce bude ukončena

Facebook se však brání tím, že data byla předávána v „kontrolované“ podobě. Co to znamená pro samotné uživatele, však podnik detailněji nevysvětlil. Není tak jasné, k jakým datům měli čínští výrobci přístup, zda šlo jen například o data narození, nebo třeba obsah soukromých zpráv.

V pondělí zástupci sociální sítě uvedli, že dohoda byla uzavřena před lety kvůli tomu, aby jednotliví výrobci mohli své přístroje připravit pro provoz aplikace Facebook, aby řádně fungovala na různých operačních systémech a různých telefonech. K tomu nicméně žádná uživatelská data zapotřebí nejsou.

To je patrně i jeden z důvodů, proč se po vypuknutí celého skandálu rozhodl Facebook se všemi výrobci podobné smlouvy vypovědět. S Huaweiem bude spolupráce ukončena ještě tento týden, se zbývajícími podniky pak v nejbližší době.

Facebook terčem kritiky

V očích uživatelů jde o další velké zklamání z Facebooku a z toho, jak tato sociální síť pracuje s jejich daty. Facebook je terčem kritiky už několik týdnů kvůli úniku dat ze zhruba 87 miliónů uživatelských účtů. Kauza vypukla v polovině března, kdy se ukázalo, že data zneužila britská společnost Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Facebook zároveň oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou.

Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla již zablokována. [celá zpráva]