Singh nejdříve musel technologii poskytnout dva tisíce různých fotografií lidí s klobouky, brýlemi, šálami a falešnými vousy. Na všech snímcích musel ručně určit 14 klíčových bodů. „Jsou to body, kterým lidský mozek přikládá nejvyšší váhu v momentě, kdy se někomu koukáme do tváře,“ vysvětlují stránky newscientist.com.

Počítačová technologie si „prohlédla“ také snímky nezahalených lidí. Poté už byla schopna ze zahaleného obličeje sama odhadnout, kde se nejspíše nacházejí klíčové body lidského obličeje, i když jsou právě zahaleny třeba kloboukem. Technice stačilo, když viděla několik klíčových bodů kolem úst a očí. Takto vytvořený portrét pak kamera porovnávala s dostupnými fotografiemi celých obličejů.

V praxi tak byla schopna identifikovat člověka, i když měl na obraze klobouk, brýle či šálu. Konkrétně osobu se šálou určil stroj v 77 procentech případů, se šálou a čepicí v 69 procentech a konečně se šálou, čepicí a brýlemi v 55 procentech případů.

Web však zároveň dodává: jiní odborníci z Carnegie Mellon University loni vymysleli speciální brýle, s nimiž vás prý ani sebechytřejší kamera nedokáže identifikovat. Jedno je tak při pohledu na výzkumné snažení jisté: vědci se očividně nenudí.

Kamery toho o lidech prozradí víc, než si myslí

Kamery jsou v dnešní době nedílnou součástí řady obchodů. Řada z nich přitom není určena pouze k hlídání zboží před zloději, inteligentní systémy dokážou nákupy doslova řídit. O zákaznících toho navíc prozradí víc, než by se mohlo na první pohled zdát.

Typicky jsou takovéto systémy využívány k počítání lidí, o což se obvykle stará kamera umístěná u vchodu. Pokud je připojena k pokladně, manažer prodejny má díky speciálnímu obslužnému softwaru přesný přehled o tom, kolik lidí a co přesně nakoupili. Tímto způsobem se má hodnotit především atraktivnost nabídky.

Stejně tak ale mohou inteligentní systémy ovlivňovat dění v prodejně. Například jeden tuzemský velkoobchodní řetězec používá kamery nejen k počítání množství lidí, kteří vstoupili do obchodu, a odhadování jejich průměrné doby nákupů, ale systém také dává manažerovi signál k otevření nové pokladny. Kamery totiž také dokážou měřit délku jednotlivých front. [celá zpráva]