Hlavní obsah

EK rozšířila spor s Googlem o zneužívání dominantního postavení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropská komise ve čtvrtek rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Komise došla k závěru, že Google zneužívá svého postavení tím, že uměle omezuje možnosti zobrazování kontextové reklamy konkurentů na webových stránkách třetích stran.

Foto: Peter Power, Reuters

Logo společnosti Google

Článek

Google, který je součástí skupiny Alphabet, má nyní možnost na názory komise reagovat do osmi a do deseti týdnů. "Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu," uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Google sdělil, že nové námitky komise podrobně prostuduje a v nejbližších týdnech na ně odpoví. "Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci," řekl podle agentury Reuters mluvčí Googlu.

Nově se nyní komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své    stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií.

Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi. Google je v Evropě dominantním poskytovatelem podobné služby, s podílem na trhu v posledním desetiletí okolo 80 procent.

Zákaz reklamy od konkurentů

Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

"Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků," prohlásila Vestagerová. "Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá," poznamenala.

Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. "Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu," poznamenala eurokomisařka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám