„Poslední dobou jsme svědky postupného spojování doposud nezávislých subjektů v českém internetovém obchodování. Je nezpochybnitelné, že cílem skupiny Rockaway je maximalizace zisku a tím, že Heureka do této skupiny patří, nelze již věřit v její nezávislost,“ uvedl Karel Kučera, marketingový ředitel Alzy.

Své tvrzení dokládá na konkrétním případu. „Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, který by usnadňoval zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o ‚nezávislém srovnání‘,“ konstatoval Kučera.

Odejít z Heureky pro nás není jednoduché. Představuje významný zdroj objednávek.ředitelka SpokojenýPes.cz Soňa Fialková

Alza.cz zároveň vyzvala tuzemské e-shopy, aby z Heureky také odešly, což v pátek učinil hned první internetový obchod SpokojenýPes.cz, který se zaměřuje na nabídku chovatelských potřeb.

„Odejít z Heuréky pro nás není jednoduché. Představuje významný zdroj objednávek - v úhrnu v našem případě aktuálně přesahuje výkon všech ostatních srovnávačů, kde exportujeme data. I tak jsme se rozhodli odejít, a dát tak Heuréce i trhu signál, že nejsme ochotni tolerovat to, co nepovažujeme za fairplay,“ uvedla k odchodu z Heureky ředitelka SpokojenýPes.cz Soňa Fialková.

Té kromě spojení se skupinou Rockaway vadí také to, jak Heureka zachází s daty o objednávkách. „Pro získání certifikátu Ověřeno zákazníky, který mj. spolurozhoduje o pořadí nabídky e-shopu, je povinné zasílat Heurece data o veškerých objednávkách. To znamená nejen o objednávkách, které jsme díky Heurece získali, ale o všech našich objednávkách získaných i z jiných zdrojů. Heureka takto disponuje velmi komplexními daty o velké části trhu. Majetkové propojení Heureky se skupinou Rockaway, která provozuje několik dalších e-shopů, podle nás není šťastné,“ dodala Fialková.

Narážela přitom na to, že ve skupině Rockaway působí celá řada dalších internetových obchodů, jako jsou například CZC.cz, Parfemy.cz, Prozdravi.cz, Sperky.cz, Hodinky.cz, Kolonial.cz či Prodeti.cz. Nově by tam měla patřit také nákupní galerie Mall.cz.

Rockaway: Panika není na místě

Podle zástupců skupiny Rockaway nicméně nejsou podobné obavy na místě. „Heureka bude fungovat jako nezávislý subjekt a nebude propojena s e-shopy z naší skupiny, tak jak jsme plánovali od samého začátku. V rámci služby Ověřeno zákazníky bude Heureka i nadále dbát na ochranu dat a dalších údajů, jak má už dnes zaneseno v Kodexu používání dat,” uvedla Michaela Papežová, tisková mluvčí skupiny Rockaway.

„Naší hlavní motivací jako nových vlastníků bude, aby Heureka i nadále poskytovala transparentní a zákaznicky orientované služby, to je naše priorita,” doplnila Papežová.

Panika e-shopů není na místě ani podle šéfa Heureky Tomáše Bravermana: „S novými majiteli jsme za jedno v tom, že klíčové jsou pro nás dobré vztahy s obchodními partnery a i nadále budeme poskytovat stejné služby všem bez ohledu na naší majetkovou strukturu. Rád se s e-shopy potkám osobně a povedu otevřenou diskuzi o našem fungování. Přiznám se, že neopodstatněnému napadání naší nezávislosti opravdu nerozumím.“

Akvizice má hodnotu 5,4 miliardy korun

Antimonopolní úřad schválil akvizici společnosti Heureka Shopping s podmínkou, že skupina Rockaway dodrží jasně stanovené závazky. Například to, že na stránkách internetového srovnávače bude viditelně a trvale zveřejněna informace o tom, které e-shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi z této skupiny.

Po schválení ÚOHS může být akvizice dokončena. Finanční podporu celé transakce, která má mimochodem hodnotu přes 200 miliónů eur (5,4 miliard korun), poskytli investoři Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem a investiční skupina PPF Petra Kellnera.