Podle analytické společnosti GfK prodej autonavigací klesá již druhým rokem. Výrobci navigací se snaží od mobilních aplikací odlišit sofistikovanými funkcemi. Například TomTom začne příští týden v tuzemsku prodávat nové přístroje se službou HD Traffic, která sbírá informace od dalších zařízení a podle toho umí motoristy varovat před zácpami nebo radary.

Služba, která využívá mobilní připojení k internetu, má podle ředitele české pobočky Roberta Červeňáka ušetřit motoristům až 15 procent cestovního času. HD Traffic nyní TomTom nabízí prostřednictvím svých navigací ve 23 zemích, o její nabídce jako placené služby i pro ostatní zařízení včetně mobilů zatím neuvažuje.

"Výrobci GPS navigací proto hledají nové přístupy, například tradiční výrobce navigací Garmin se snaží bojovat s bezplatnými mobilními navigacemi doživotní aktualizací map," dodal Kamil Demuth z Heureka.cz. Pro všechny podle něj platí, že se snaží navigační software i přístroje zdokonalovat tak, aby byly na vyšší úrovni než bezplatné mobilní aplikace.

Navigace zadarmo se stala hitem

Asi největší zvrat v trendech připravila finská Nokia, která umožnila na začátku loňského roku svým uživatelům stažení aplikace do chytrých telefonů zdarma. [celá zpráva]

Za první měsíc od uvedení nového konceptu si navigaci zdarma stáhly již zhruba tři milióny lidí. "Absolutní lokální čísla uvádět nemůžeme, ale je možné prozradit, že Česko je mezi pěti zeměmi, kde se stáhlo nejvíc navigací v přepočtu na obyvatele. Globálně zaznamenáváme v průměru jedno stažení každou sekundu," uvedl již dříve Petr Kasa, ředitel společnosti Nokia pro ČR a SR.

Krok Nokie měl přímý vliv na navigační odvětví, a to celosvětově. "Když jsme oznamovali bezplatnou pěší a automobilovou navigaci, věděli jsme, že to změní trh. Počet zákazníků však roste rychleji, než jsme dokonce i my očekávali," dodal Kasa.