Článek
Dva obchody úřady nařídily zavřít, protože neměly úřední povolení k podnikání. Důvodem tak nebyly obavy z kopírování ani pirátství, zdůraznil list. Kromě ochrany duševního vlastnictví však čínské zákony zakazují firmám rovněž kopírovat vzhled a vytvářet dojem, že je zákazník v obchodě jiné společnosti. Vymáhání tohoto zákona však zaostává.
Inspekce ve městě Kchun-ming zkontrolovala celkem 300 obchodů. Reagovala tak na nedávnou zprávu Američanky žijící v Kchun-mingu, která na svém blogu nedávno uvedla, že ve městě narazila již na tři obchody vydávající se za prodejní místa firmy Apple. Fotografie, které umístila na svém blogu BirdAbroad, ukazují zaměstnance v modrých tričkách s logem společnosti Apple v družném hovoru se zákazníky v obchodě vyzdobeném reklamami na iPad 2.
Podlaha z šedé břidlice, ocelové točité schodiště a zaměstnanci ve značkových modrých tričkách se jmenovkami na krku. Na první pohled klasický obchod Apple. „Něco tady ale nebylo v pořádku, například schodiště bylo dost nekvalitní. A navíc firma Apple nikdy neoznačuje své obchody nápisem ,Apple Store‘, ale jen symbolickým obrázkem ovoce,“ uvedla Američanka.
To se jí potvrdilo, když si zjistila, že firma Apple má v Číně své firemní obchody jen čtyři, a to dva v Pekingu a dva v Šanghaji, zmíněná trojice obchodů v Kchun-mingu ale mezi nimi není. Paradoxní je, že i zaměstnanci se zdáli být přesvědčeni, že pracují pro Apple.
Vyrůstající falešné obchody svědčí o pomalém pokroku čínské vlády v boji s pirátským zbožím, které komplikuje vztahy Číny s jejími obchodními partnery. Čínský ministr obchodu Čchen Te-ming nicméně letos slíbil americkým činitelům, že probíhající série razií proti pirátským produktům přinese trvalé výsledky.