V každém druhém sci-fi filmu si vedlejší roli zahrál automobil, který dokáže jet automaticky na místo určení, aniž by jej řidič jakkoliv ovládal. Dočkáme se něčeho podobného i ve skutečnosti? Přední výrobci navigačních systémů se shodují, že ano.

Podle nich se začne již během několika následujících let do vozidel montovat speciální zařízení, které bude propojeno s řídicí jednotkou automobilu. Na něm se stejně jako u současných navigací jednoduše nastaví cíl cesty.

Všechny potřebné údaje k naplánování trasy si přístroj nové generace stáhne prostřednictvím satelitů a internetu. Autu pak jednoduše přikáže, kudy přesně má jet.

Jediné, o co se bude muset starat řidič, bude tankování paliva – nebo spíše dobíjení baterie v elektromobilu. To je ale zatím hudba budoucnosti.

Výrobci se musí polepšit

I když zní plánovaná vylepšení zajímavě, brání jejich realizaci hlavně neaktuální mapy. Výrobci aktualizují mapové podklady zpravidla čtyřikrát do roka, tak jak je sami berou od kartografů.

Proto data nejsou vždy zcela aktuální, a tak například na novém dálničním úseku některé navigace jen zmateně hlásí, že vozidlo vůbec nejede po silnici. Zakresleny nebývají často ani nové kruhové objezdy. Aby mohly navigace samy řídit automobil, musí být aktualizace map takřka nepřetržitá. To by ale mohlo uživatele vyjít pěkně draho, protože se nyní standardně za každé obnovení dat platí.

Vyzrát na poplatky je možné zakoupením speciálního modelu, který má na několik let aktualizace předplacené. Změnit situaci se rozhodla společnost Nokia. K telefonům s vestavěným GPS přijímačem si lidé mohou stáhnout zdarma navigační software i mapy celého světa. Bezplatné jsou i všechny aktualizace, které se navíc automaticky stahují přes internet přímo v mobilu.

Výrobci navigací tak budou muset na tuto službu reagovat.

Cestování bude bezpečnější

Díky novým chytrým navigacím by podle expertů mělo výrazně ubýt dopravních nehod. Informace, které budou stahovat z internetu a satelitů, totiž obsahují přesné údaje o hlavních i vedlejších silnicích a maximální povolené rychlosti.

Všechna tato data budou přístroje nové generace respektovat a v podstatě nedovolí automobilu porušit žádné dopravní předpisy. Vozy navíc budou vybaveny speciálními radary, které samy rozpoznají překážku a přizpůsobí jí jízdu.

„Nové přístroje, které budou umět řídit auto, navíc nebudou informace pouze přijímat, ale i odesílat. Díky tomu se vozy na silnicích navzájem poznají a budou vědět, co mají dělat například na křižovatce, která není označena značkami s předností jízdy,“ předpověděl Johannes Angenvoort ze společnosti Navigon.

Automobily se budou umět dívat

Podle společnosti Intel se brzy automobily promění v obří pojízdné počítače. Umožnit by to měly moderní digitální kamery, které systém bude využívat stejným způsobem, jakým člověk používá oči. Extrémně výkonný procesor pak přebere funkce mozku a z videozáznamu dokáže analyzovat styl jízdy ostatních řidičů na vozovce. Auto pak samo pozná, když bude chtít někdo předjíždět nebo prudce zabrzdí.

Navigace

Technologie vizuálního computingu

FOTO: Novinky

Podobný systém známý jako Night Vision již používá u svých vozů BMW. Ten chrání především zdraví chodců, zvířat a cyklistů. Ve chvíli, kdy je zpozoruje na krajnici pomocí speciální infrakamery, na monitoru na palubní desce řidiči vyskočí varování o možném střetu.

  • Kdy bude: Systém takzvaného vizuálního computingu je zatím v plenkách. První automobily by jím měly být vybaveny nejdříve v roce 2012.

Navigace v audi umí sama řadit

Perfektní spojení navigace s řídicí jednotkou automobilu ukázali konstruktéři z Audi. U nejluxusnějšího modelu A8 dokáže systém podle naplánované trasy určit, kdy přesně bude potřeba změnit styl jízdy.

Navigace

Navigace v Audi A8

FOTO: Novinky

Například před blížící se zatáčkou začne automatická převodovka sama podřazovat, aby plynule snížila rychlost jízdy. S navigací spolupracují i xenonové světlomety, které se odvracejí od středu vozovky, aby neoslňovaly protijedoucí vozidla.

  • Kdy bude: Audi A8 s chytrým navigačním systémem se již prodává. Jeho základní cena s motorem 4,2 FSI startuje na 2,3 miliónu korun.

Microsoft učí auta poslouchat

Možnosti rozvoje automobilového průmyslu si je vědom i Microsoft, který se snaží naučit auta poslouchat. Jeho systém Sync se již dnes montuje do amerických fordů. Prostřednictvím předvolených příkazů dovolí ovládat přehrávače a mobilní telefony hlasem.

Navigace

Systém Sync od Microsoftu ve voze Ford

FOTO: Novinky

Jediným povelem tak můžete přehrát oblíbené album, vytočit oblíbený kontakt nebo synchronizovat adresář mobilu s vestavěnou pamětí vozu. V budoucnu plánuje jít softwarový gigant ještě dále. Hlasovými povely by chtěl ovládat navigace i klimatizaci.

  • Kdy bude: Systémem Sync od Microsoftu mohou být na přání zákazníka vybaveny vozy Ford Fusion, Focus nebo Mustang.

Navigace na čelním skle

Velké procento nehod se podle statistik stává kvůli nepozornosti. A právě navigace je jedním z často kritizovaných přístrojů, který odpoutává řidiče od vozovky. Proto jsou moderní přenosné systémy vybaveny miniaturním projektorem, který promítá trasu do spodní části čelního skla.

Navigace Asus R710

Navigace Asus R710 promítá směr jízdy na čelní sklo. V Česku se ale neprodává.

FOTO: archiv, Novinky

Řidič díky tomu může kontrolovat směr cesty, aniž by přestal sledovat silnici. Do svých vozů podobné systémy montuje také Peugeot, Citroën i BMW. Místo projektoru je ale za volantem umístěn speciální průhledný displej, na kterém se zobrazují informace o změně směru jízdy. Při cestě na dálnici se na displeji objeví směrová šipka až ve chvíli, kdy se bude blížit plánovaný sjezd.

Navigace

Navigace na čelním skle v BMW

FOTO: Novinky

  • Kdy bude: Navigace s průhledným displejem, které jsou napevno namontované do automobilu, stojí několik desítek tisíc korun. Přenosné verze s vestavěným projektorem je možné zakoupit okolo 15 000 korun.