Spammeři se prozatím omezili převážně na propagaci on-line obchodů s léky. Nevyžádaná pošta obsahující odkazy na tyto weby je hromadně rozesílána pomocí sítí kompromitovaných počítačů, takzvaných botnetů.

Antivirová společnost McAffe navíc zaznamenala zvýšený zájem o registraci nových internetových domén, které nějakým způsobem přímo souvisejí nebo připomínají prasečí chřipku. Znamená to, že přibude rovněž podvodných serverů, které se budou snažit využít současné atmosféry strachu.

Podle bezpečnostní analýzy antivirové společnosti Symantec navíc výrazně narostl počet nevyžádané počty téměř o deset procent. V současnosti tak nevyžádaná pošta představuje již 85,3 procenta z celkové e-mailové komunikace. Naposledy byla taková míra spamu zaznamenána v září roku 2007. [celá zpráva]

Nevyžádaná pošta ve světě

Úroveň nevyžádané pošty vzrostla ve Velké Británii v dubnu o 25,6 % na 94 %. Velká Británie se tak stává zemí s největším podílem nevyžádané pošty.

Úroveň nevyžádané pošty vzrostla v USA na 79,4 %, na 77,4 % v Kanadě a na 89,9 % v Hongkongu. Podíl nevyžádané pošty v Německu dosáhl 83,3 %, v Nizozemsku 78,0 %. Úroveň nevyžádané pošty v Austrálii dosáhla 87,8 %, 90,3 % v Číně a 86,4 % v Japonsku.

Nejvíce zamořený nevyžádanou poštou byl v dubnu sektor maloobchodu s podílem nevyžádané pošty 82,9 %.

Úroveň nevyžádané pošty dosáhla 81,1 % v sektoru vzdělávání a 77,3 % v chemickém a farmaceutickém sektoru, 76,1 % ve veřejném sektoru a 78,2 % ve financích.

Spam existoval dříve než internet

Dávno před zrodem internetu dnešní podoby proběhla aféra, kterou lze označit za zrod spamových zpráv. V květnu 1978 odeslal obchodník Gary Thuerk příjemcům pošty v síti Arpanet zprávu s pozvánkou na promo akci nového počítače. Nevyžádaná pošta byla vlastně prvním spamem, ačkoli tento název se začal používat až o patnáct let později.

Teprve v roce 1993 přišel administrátor sítě Usenet Joel Furr s pojmem spam – nevyžádaná pošta. Furr se inspiroval svým oblíbeným seriálem Monty Python a skečem o mase v konzervách, na kterých si skupina Vikingů pochutnávala a opěvala ho: „Spam. Spam. Spam. Spam. Spam.“ Spam je obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Název vznikl zkrácením slov sp(ice) a (h)am – koření a šunka.