Údaj pro meziroční srovnání ale úřad neposkytl.

Zatímco před rokem se poskytovatelé internetu a e-mailu spoléhali hlavně na stížnosti klientů, nyní monitorují dění v elektronické komunikaci mnohem aktivněji. K odfiltrování spamů v průměru používají kolem pěti různých postupů.

Kontaktní adresy pro případ nesrovnalostí u klienta nyní zveřejňuje téměř každá z dotázaných firem proti 60 procentům před rokem. Všichni poskytovatelé připojení filtrují příchozí maily a 90 procent z nich filtruje i odchozí; před rokem to bylo o 15 a 46 procent méně.

Veřejnost podle organizace zaznamenala, že se situace dostává pod kontrolu. ENISA ale připomíná, že roste počet spamů, jejich velikost i dosah a že zůstávají drahým problémem. Členy organizace jsou vedle států unie včetně Česka i Norsko, Island a Lichtenštejnsko.

Studie se zúčastnila třicítka firem, které klientům zajišťují e-mail a přístup na internet. Jejich podrobné odpovědi ukázaly, že se zlepšily organizační i technické kroky. Průzkum se věnoval dvěma oblastem, a to zajištění infrastruktury a spamům jako takovým, uvedla ENISA.