Evropská unie dala členům soukromého konsorcia ultimátum do dneška, aby podepsali dohodu o vývoji systému. "Jejich reakce byla dosud rozhodně nedostatečná," řekl mluvčí s tím, že komisař pro dopravu Jacques Barrot navrhne příští týden komisi další postup, který by pak měli začátkem června schválit ministři dopravy členských států.

Mluvčí potvrdil, že s největší pravděpodobností bude unie financovat vybudování infrastruktury Galilea, tedy rozmístění 30 satelitů na oběžnou dráhu. Soukromé firmy by pak měly systém provozovat.

Podle Cerconeho zatím bylo do Galilea vloženo 1,2 až 1,4 miliardy eur a vzhledem k selhání varianty se soukromým konsorciem bude zapotřebí dalších dvou až tří miliard. Ty měly původně přinést firmy v konsorciu, ale chtěly od unie stoprocentní záruky v případě nárůstu nákladů, řekl mluvčí.

Dnešní vývoj není žádným překvapením. Členové konsorcia již dříve dávali najevo, že mají obavu z toho, že trh pro další systém není dost velký a že své investice nedostanou zpět. [celá zpráva

Galileo, o jehož sídlo má velký zájem Česká republika, má konkurovat americkému systému GPS. Svůj systém chystá také Čína, který by měl být v provozu v roce 2012, a má přijít také další generace GPS.

GPS v 90. letech přinesl revoluci do navigace pro civilní sektor, ale jeho kontrola je nadále v rukou Pentagonu. Unie tvrdí, že Galileo bude přesnější než americký, navíc bude spravován civilisty a ne armádou. Cercone zdůraznil, že žádný z konkurenčních systémů nebyl financován z peněz soukromého sektoru.