Hlavní obsah

Životní výdobytky Čechů se vytrvale zmenšují

Právo, Jiří Vavroň, Jindřich Ginter
Praha

Většina výdobytků, na které jsou Češi zvyklí, se jim nenápadně, ale o to vytrvaleji zmenšuje. Obchody zmenšují nabídku, pokud jde o balení potravin, zmenšují se byty či auta, ale také pozemky a zahrádky, tedy tradiční pýcha většiny z nás.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Naše zahrádky jsou rok od roku menší. Ve většině regionů se zmenšila velikost pozemků u rodinných domů až o 40 procent,“ oznámila Hypoteční banka. V celorepublikovém měřítku podle ní došlo k omezení velikosti zahrad u rodinných domů o bezmála 30 metrů čtverečních.

„Důvodem zmenšení jejich velikosti je rostoucí cena,“ uvedla mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová. K největší redukci dochází ve Středočeském, Pardubickém a Zlínském kraji. Nejen kvůli rostoucímu nájemnému je mezi Čechy stále větší zájem o malé byty, potvrzují realitní makléři. Garsonky se totiž za jakékoli ekonomické situace slušně pronajímají.

„Lidé i firmy neutrácejí tolik jako dříve, protože se snaží zbavit dluhů. Proto ta minimalizace prakticky všeho. Pokud politici tohle nepochopí, budou to dále hnát na dluh a dopadneme jako Japonci. Tam to začalo úplně stejně, až se všichni udusili dluhopisy a deset let tam nerostou platy,“ dodal analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Návrat k menším obchodům a balením

Lidé se také začínají váhavě vracet k menším obchodům. Mezinárodní asociace nákupních center už nerada přiznala, že počet návštěvníků se jim během jednoho roku snížil o procento. V absolutních číslech je to o desítky tisíc lidí méně, kteří v obřích centrech již neutrácejí. Sice by rádi, ale zkrátka na to nemají.

Potravinářský gigant Unilever oznámil, že v Evropě s ohledem na klesající kupní sílu obyvatel začíná prodávat menší balení svých výrobků. Rovněž Nestlé začíná i v Evropě přemýšlet nad tím, jak dělat levnější výrobky, které ale budou lidem chutnat, tedy segment, jenž dosud firma expedovala hlavně do Asie.

Podle marketérů roste zájem také o menší balení drogistického zboží. „Domácnosti mají stále menší objem tzv. volných peněz. Nákup pracího prostředku za tři sta korun je investice, nad kterou už musíte dnes přemýšlet. Rozpočet vám ale nenabourá nákup za sto korun,“ potvrdil finanční poradce František Macháček.

Zmenšují se auta i rodiny

Přetrvává taktéž zájem Čechů o menší auta. „Je to logické. Lidem docházejí peníze, velká auta mají i větší spotřebu drahých pohonných hmot,“ řekl Právu jednatel firmy Havex auto František Havlíček.

Snaha racionalizovat výdaje se přenáší i do způsobu rodinného života. Zájem vdát se či oženit a mít početnou rodinu v Česku povážlivě klesá. V roce 1995 bylo uzavřeno přes 54 tisíc sňatků, loni jen 45 tisíc. Rodí se i méně dětí.

A na závěr to nejdůležitější – podle lékařů se v české mužské populaci rovněž povážlivě zmenšuje počet spermií a zmenšuje se i schopnost mužů oplodnit ženu. Zmenšuje se tak pravděpodobnost toho, že snadno budete mít miminko, a naopak roste počet párů hledajících pomoc v umělém oplodnění.

Reklama

Výběr článků

Načítám