Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Výprodeje jsou tady, na co si dát pozor

Leden je již dlouhá léta ve znamení slevových akcí a výprodejů, na které se těší valná většina Čechů a sami obchodníci moc dobře vědí, že Češi slevy milují. Mnozí z nich dostali pod stromeček hotovost a chtějí ji ve slevových akcích utratit. Odborníci však upozorňují i na situace, kdy nabízená sleva ve skutečnosti žádnou slevou není. Co je tedy dobré mít na paměti, abyste „výhodné“ koupě posléze nelitovali?

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Výprodeje jsou tady, na co si dát pozor

Výprodeje a slevy v obchodech začaly již těsně po Vánocích, kdy podle odhadu ekonoma Lukáše Kovandy lidé v internetových obchodech utratí o zhruba 70 procent více než v průměru během celého roku.

Povánoční a lednové výprodeje bývají mnohdy zajímavější a výhodnější než předvánoční akce. Letošní nákupy se však kvůli zavřeným kamenným prodejnám v důsledku šíření nemoci Covid-19 a přijatým vládním opatřením odehrají především v e-shopech. Bohužel i mezi nimi se najdou tací, kteří sice slevy deklarují, ale v konečném důsledku jen zneužívají touhy lidí utrácet.

Sleva jen naoko

„Pozor si zákazníci musejí dávat na falešné slevy. Kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ upozornila na jeden z nejčastějších triků nepoctivých obchodníků Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jak dále dodala, výjimkou nejsou ani případy, kdy některé obchody ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. „Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik, a jsou tedy v rozporu se zákonem,“ dodala Hekšová.

Poskytování slev a jejich zveřejnění se řídí přesně danými pravidly, které musí prodejci dodržet. Pokud tedy uvedou konkrétní slevu na zboží, musí u něho být uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléř sedět. Pokud čísla nesedí, dTest doporučuje podat podnět k prošetření České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů pak může obchodníka vyjít na pokutách dost draho.

Krach cen, totální výprodej

Častým reklamním tahákem jsou tvrzení obchodníků lákající zákazníky k nákupu pomocí nápisů na bannerech: krach cen, totální výprodej, slevy 80 procent apod. Pokud si ale reklamu přečtete pozorněji, zjistíte, že před avizovanou slevou je malinké slůvko až.

Můžete si ale být jisti, že konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plný e-shop a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné, upozorňují odborníci.

Někteří obchodníci často slevy počítají ze svých interních „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo. V každém případě se proto vyplatí porovnat cenu zboží s nabídkami v dalších obchodech, abyste měli jistotu, že sleva je skutečná. V budoucnu budou muset nejen e-shopy vztahovat slevu k ceně, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech.

Cílené nabídky

Internetoví obchodníci také čím dál častěji využívají osobní údaje a data o pohybu uživatelů na webu za účelem co nejlepšího cílení marketingu a cen.

„Proto je důležité věnovat pozornost upozorněním o zpracování osobních údajů a o používání cookies. Rovněž automaticky neudělujte souhlasy se zpracováním osobních údajů. Neudělení souhlasu se totiž nijak nemůže dotýkat uzavírané kupní smlouvy, takže tím o nic nepřijdete,“ upozornila Hekšová.

Obchodníci se na vás mohou zaměřit jak s nabídkou levnějšího zboží, protože vědí, že něco kupujete častěji, také ale mohou cenu navyšovat, pokud například vědí, že něco v poslední době často vyhledáváte.

V každém případě je vhodné si podle doporučení dTestu cenu ověřit v tzv. anonymním režimu internetového prohlížeče, v němž se nepoužívají cookies ani jiná dočasná data ukládaná v prohlížeči. V těchto souborech jsou totiž uloženy informace o vašem uživatelském chování.

Zákonná záruka 24 měsíců i na zlevněné zboží

„Poskytnutí slevy není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dnů v případě zakoupení online. Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí,” upozornil ekonom Lukáš Kovanda.

Jak dále odborníci dTestu upozorňují, výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě, pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.

„V nejsilnější pozici vůči prodejci je zákazník tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením. Bezvadnost zboží pak bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat, že si vadu nezpůsobil sám,” upozornil na další aspekt reklamací Kovanda.

Akce 3+1 zdarma

Výjimkou nejsou nabídky obchodníků typu 3+1 zdarma apod., což znamená, že při koupi čtyř výrobků budete mít jeden zdarma. Obchodník vám pak v případě reklamace může tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje.

Je sice pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, v takovém případě je ale nutné specifikovat to konkrétní zboží, které bylo „darem“.

Pokud není možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků