Hlavní obsah

Rekordní Black Friday: Útraty v e-shopech překročí miliardu

Novinky, Barbora Buřínská

Koronavirová pandemie nahrává e-shopům. Kamenné obchody, do kterých Češi tradičně mířili za předvánočními nákupy, jsou zavřené a lidé se tak za výhodnými slevovými akcemi přesunuli na internet. Odborníci odhadují, že letošní útraty v e-shopech na Black Friday překročí miliardu korun.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„'Vánoční šílenství' letos vypuklo dříve a odehrává se online. E-shopy větří letošní mimořádnou šanci – kvůli zavřeným kamenným obchodům – už delší dobu, takže slevy označované výrazem 'Black Friday' nabízí v některých případech už i několik týdnů, zhruba od začátku listopadu,” uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

Jeho slova potvrzují i odborníci ze společnosti Shoptet, podle nichž především kvůli kombinaci slevových akcí a zavřených obchodů přesáhnou letošní útraty v českých e-shopech na Black Friday miliardu korun, a to vůbec poprvé v historii. O čtvrtinu by tak překonaly útraty z loňska, kdy během těchto slevových akcí Češi v e-shopech utratili zhruba 800 milionů korun.

Do obchodů Češi nemohou, nakupují online

Finance

Více než 550 tisíc lidí se podle odhadů zapojí do online nákupů během velkých slevových akcí. Průměrná útrata by se měla pohybovat kolem 900 korun.

„Tahouny Black Friday v Česku budou tradičně velké e-shopy, které oslovují značnou část spotřebitelů. Naopak velká část menších internetových obchodů se do výprodejových akcí nezapojí, často kvůli chybějícím marketingovým kampaním,“ upozornil Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Tradice a původ označení Black Friday

  • Tradice pochází z USA, kde v pátek po Dni díkůvzdání mají školy volno a lidé vyrážejí s dětmi na nákupy. V obchodech či v průvodech je vidět Santa Claus. Podle některých zdrojů začala termín Black Friday (černý pátek) používat v šedesátých letech původně dopravní policie ve Filadelfii, protože se ve městě tvořily zácpy a policisté si v tento den nesměli brát volno. Z posledních let jsou z USA ale i dalších zemí známé záběry, kdy se lidé v obchodech doslova perou o zboží.
  • Letos připadá Den díkůvzdání na čtvrtek 26. listopadu a Black Friday na pátek 27. listopadu.
  • Na Black Friday plynule navazuje Cyber Monday (pondělí následující po Black Friday, letos 30. listopadu), které si pro slevy původně vyhradily internetové obchody ve Spojených státech a Velké Británii.

E-shopy nemají konkurenci

Současná situace spojená s vládními opatřeními kvůli šíření nemoci covid 19 online obchodům výrazně nahrává.

„E-shopy přišly v hlavní sezoně o výraznou část konkurence v podobě kamenných obchodů. I přesto, že budou online prodejci nabízet podobné slevy jako v minulých letech, jejich obraty budou díky současnému stavu rekordní,“ doplnil Uďan.

Na dárky z internetu se čeká i tři týdny

Finance

„Tržby e-shopů, kterých je v ČR nejvíce na světě po přepočtu na obyvatele, letos budou atakovat rekordní úroveň 200 miliard korun, kterou zřejmě i překonají,” odhadl letošní obrat online prodejců ekonom Kovanda.

Vyplatí se elektronika, oblečení až po svátcích

Podle jeho doporučení se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku, konzole a počítačové hry, oblečení a módní doplňky. „Prodejci nabízejí slevy až kolem 70 nebo 80 procent, ve skutečnosti jsou však slevy zpravidla nižší, spíše kolem deseti až dvaceti procent. To ale nevylučuje, že třeba atypické zboží, jehož se potřebuje prodejce zbavit, zákazník opravdu pořídí třeba i právě s osmdesátiprocentní slevou,” dodal.

Naopak s nákupem oděvů či obuvi se vyplatí počkat. „Skutečné slevy mohou být po Vánocích u těchto druhů zboží až sedmdesátiprocentní. Pokud by byly po svátcích otevřené kamenné obchody, lze čekat ještě výraznější slevy, neboť tyto obchody se budou snažit přilákat opět zákazníky, které během pandemické uzavírky poztrácely,” odhaduje ekonom.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám