Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Přistála vám na účtu neznámá částka? Okamžitě ji vraťte, jinak riskujete postih

Každý měsíc řeší banky desítky i stovky případů, kdy lidé pošlou peníze, kam neměli. Pokud se vám na účtu objeví peníze, které vám nepatří, je vaší povinností je neprodleně vrátit. Banka to za vás neudělá. Stáhnout peníze z vašeho účtu nemůže, vystupuje totiž jen v roli zprostředkovatele mezi vámi a tím, kdo peníze poslal.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Přistála vám na účtu neznámá částka? Okamžitě ji vraťte, jinak riskujete postih

Pan Rudolf z Liberce se o tom, že se mu zůstatek jeho účtu v České spořitelně navýšil o 1300 korun, dozvěděl až z dopisu banky. Stav svého konta si totiž kontroluje až podle papírového měsíčního výpisu, který dostal později.

Banka ho informovala, že na jeho účet byly omylem poslány peníze a pokud je obratem na uvedený účet plátce nepošle, banka je povinna sdělit plátci jeho identifikační údaje. Tuto povinnost jí ukládá zákon o bankách.

Jak se vrátí peníze zpět jejich majiteli?

Jakmile zjistíte, že se vám na účtu objevily peníze, které vám nepatří, máte několik možností. Buď budete dělat takzvané mrtvé brouky a riskovat tím postih, neb jste se podle občanského zákoníku dopustili bezdůvodného obohacení, nebo peníze pošlete plátci sami, anebo požádáte o pomoc svou banku.

Jednodušší a především rychlejší postup je v případě, když plátce i příjemce peněz jsou klienty stejné banky. Veškerý proces probíhá jen v rámci jedné banky. Člověk, který udělal v příkazu k úhradě chybu, požádá banku o pomoc a ta poté vyzve příjemce peněz k jejich vrácení. Banka sama nemůže na pokyn plátce stáhnout z účtu peníze a poslat mu je zpět.

Pokud se však příjemce k vracení peněz nemá, může banka, jak již bylo zmíněno, poskytnout plátci identifikační údaje. "Plátce pak může zvážit například právní kroky k získání svých peněz zpět," doplňuje Petr Podzimek z České spořitelny.

V případě, že plátce a příjemce peněz jsou klienty různých bank, probíhá většinou komunikace o vrácení peněz zpět plátci mezi bankami. Člověk, který poslal peníze na jiný účet, než zamýšlel, může buď požádat banku příjemce, aby zprostředkovala vrácení jeho peněz, nebo se může s žádostí o pomoc obrátit na svou banku. Ta pak osloví banku člověka, kterému byly peníze na účet omylem připsány.

Poplatek za platbu vám banka strhne

Za odchozí platbu si banky v souladu se svými sazebníky účtují poplatek. Naúčtují ho tedy i vám a to i přesto, že vracíte peníze zpět jejich majiteli, respektive napravujete jeho chybu.

Můžete se smířit s tím, že vás pár korun nevytrhne. Ovšem máte i možnost buď požádat svou banku o storno poplatku (umožní vám to například v Raiffeisenbank), nebo se můžete s druhou stranou domluvit na ponížení vracené částky o poplatek za odchozí platbu.

Ostatně na úhradu nákladů spojených s vrácením bezdůvodného obohacení máte podle občanského zákoníku nárok.

Anketa
Poslali jste někdy peníze jinam, než jste zamýšleli?
Ano
30 %
Ne
70 %
Celkem hlasovalo 3379 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků