Hlavní obsah

Obliba online nakupování v Česku roste, lidé si na něj zvykli

Pandemie koronaviru a s ní spojená vládní protiopatření mnohé z nás donutila pořizovat si nedostupné zboží z důvodu zavřených prodejen na internetu. Češi si ale na online nákupy natolik zvykli, že u dvou pětin z nich budou převažovat i v budoucnu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Uplynulý rok spojený s šířením nemoci covid-19 a přijatými vládními opatřeními ukázal nový trend v nakupování. Během tohoto roku došlo k opakovaným uzavřením kamenných obchodů, stejně tak různých druhů provozů, což mnohé Čechy přimělo mnohem častěji než dříve pořizovat zboží v online prostředí.

Průzkum agentury Ipsos pro společnost Shoptet ukázal, že lidé si na tento způsob nakupování snadno zvykli.

Online nákupy převažují u poloviny populace

„Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že online nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný,“ doplnil Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Padl další rekord, Češi loni utratili v e-shopech přes 200 miliard korun

Finance

Zhruba každý pátý oslovený v současné době dělí rovnoměrně své nákupy mezi e-shopy a kamenné prodejny. Čtvrtina lidí nakupuje online jen v nejnutnějších případech. Pouze dva lidé ze sta v e-shopech vůbec nenakupují.

V e-shopech většině nic nechybí

Z vyjádření respondentů průzkumu vyplynulo, že více než čtyřem pětinám z nich v e-shopech nechybí možnost nákupu určitého zboží či služby. Necelá pětina si postěžovala především na to, že nemohou dané zboží vidět tzv. na vlastní oči či si je vyzkoušet. Tento nedostatek zmiňovali především v případě oblečení a obuvi. Zazněla i chybějící možnost přičichnout si k vůním v parfumeriích, anebo si vlastnoručně v přiměřeném množství nakoupit drobné hobby potřeby jako třeba vruty ze železářství.

„Na dotaz, jaké zboží by lidé nejraději nakupovali už vždy jen online, uváděli jednoznačně elektroniku. Výhradně v e-shopech také Češi plánují do budoucna nakupovat vybavení do domácnosti, kde si pochvalují hlavně dopravu větších věcí až domů, ale například také drogerii. Populární je rovněž oblečení, potraviny nebo knihy,“ doplnil Uďan.

Koronavirus a on-line nákupy: Každý druhý pořídil zboží navíc

Finance

Mezi nejprodávanější kategorie v e-shopech dlouhodobě patří právě elektronika a domácí potřeby, stoupá ale i podíl potravin.

S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 procent lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 procent,“ dodal Uďan.

Anketa

Po otevření obchodů budete i nadále nakupovat většinu zboží online?
Ano
30,1 %
Ne
69,9 %
Celkem hlasovalo 2771 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám