Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Krize naučila Čechy kupovat módu online

Jarní zavření kamenných obchodů kvůli epidemii koronaviru donutilo řadu lidí nakupovat přes internet i oblečení. Přestože se většinou do prodejen v nákupních centrech již vrátili, mnoho z nich v online nákupech módy pokračuje i nyní. Vyplývá to z informací Práva od obchodníků.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Krize naučila Čechy kupovat módu online

„Ke zlepšení internetového prodeje opravdu došlo. Mnoho zákazníků, kteří nebyli zvyklí nakupovat online, k tomu byli v době nouzového stavu donuceni. Velká část z nich zjistila, že je to opravdu jednoduché a pohodlné, a ten návyk si drží,“ řekl Právu Milan Polák, ředitel internetového obchodu s módou a doplňky Zoot. Během léta firmě počet zákazníků narostl o zhruba 18 procent.

„Dnes je mnoho způsobů doručení - buď domů, do práce, nebo v našem případě do výdejny, kam si dojdete věc jen vyzkoušet a zaplatíte jen za to, co doopravdy chcete. Vrácení zboží řešit nemusíte,“ dodal Polák.

Zoot v červnu spustil online tržiště, v němž mohly další módní firmy prodávat produkty z jarní kolekce, které se jim kvůli zavřeným obchodům nahromadily ve skladech. Mezi značkami, které využívají tento prodejní kanál, jsou například Under Armour, Pietro Filipi, Kara nebo Styx. Třeba Under Armour si ale už v době nouzového stavu s velkým úspěchem otevřel i vlastní e-shop.

Citelně chybějí dodávky z Číny

Aktuální situace v módě je teď podle prodejců komplikovaná, protože jarní vlna koronaviru výrazně omezila výrobu zejména v Číně. „Projevuje se to teprve teď. V módě se totiž vyrábí půl roku dopředu, takže na jaře to dopadlo na podzimní a zimní kolekci,“ uvedl Polák.

To v praxi znamená, že mnozí výrobci zmenšili svůj sortiment, jiní čekají na dodávky zboží, které se opozdily.

Lidé se také přesouvají k méně formálnímu oblečení, trpí obleky i džíny
Lukáš Kovanda, ekonom

„Bojujeme o kontejnery z Číny. Mnozí se obávají, zda budou mít na podzim co prodávat,“ řekl Právu zástupce jednoho z velkých prodejců, který si nepřál být jmenován.

Většina prodejců módy láká v těchto týdnech na slevy letních a v některých případech ještě i jarních kolekcí. „Ty nechali prodejci v obchodech výrazně déle, než je obvyklé, aby tím překlenuli výpadek v dodávkách. Touto dobou už by přitom měly být v prodeji jen podzimní věci, často tomu tak ale není,“ poznamenal Polák.

„Od začátku března jsme začali pociťovat pokles obratu o 60 procent v důsledku koronaviru a neochoty lidí chodit do obchodních center. Po 12. březnu situace akcelerovala a spadli jsme téměř na nulu. Silným kanálem zůstal online, kde se obrat zvýšil o více než 100 procent,“ sdělil Právu majitel módních značek Pietro Filipi a Kara v ČR Michal Mička.

Díky online prodejům se tyto značky byly schopny dostat na 10 až 20 procent standardního obratu, což jim ale zdaleka nemohlo kompenzovat pokles kvůli zavření obchodů. Po jejich znovuotevření se čísla prodejů začala postupně dostávat do předchozího stavu.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy někteří prodejci oděvů tuzemská obchodní centra vyklízejí. „Češi se přesouvají k online nakupování a k méně formálnímu oblečení, trpí obleky i džíny. Obchodní centra, shopping mally a retail parky prodejci oděvů či obuvi vyklízejí. Jejich prodejní místa zatím nikdo nezaplňuje,“ dodal Kovanda.

Tržby prodejců oděvů v kamenných prodejnách ještě v červnu podle údajů statistiků klesaly meziročně o více než 16 procent. Přitom tržby maloobchodu jako celku už byly v červnu na loňské úrovni.

„Vyšší tržby letos zaznamenali prodejci sportovních potřeb, zejména jejich online obchody. To určitě není náhoda. Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Loňský rekord přitom činí 155 miliard,“ uzavřel ekonom.

Akcie Hugo Boss se dosud nezotavily

To, že lidé kupují víc sportovní a pohodlné oblečení na úkor formálnějšího podle Kovandy souvisí s tím, že když byli lidé více doma, třeba i na home office, nepotřebovali tolik formálního oblečení, které normálně do zaměstnání nosí. Mnozí zřejmě u tohoto návyku zůstávají.

Odklon od formálního zboží zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily – jsou stále jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku. To znamená, že investoři moc nevěří v rychlý růst ziskovosti těchto firem.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků