Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Kouzelná cedulka „Akce”. Potraviny už většina Čechů skoro jinak nenakupuje

Cedulka „akce” či „sleva” je první, co Čechy při nakupování zaujme. Cesta mezi regály v obchodech se tak v poslední době u většiny lidí začíná omezovat na vyhledávání takto označeného zboží. A to, že lidé na různé slevové akce opravdu slyší, potvrzují i poslední průzkumy.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Kouzelná cedulka „Akce”. Potraviny už většina Čechů skoro jinak nenakupuje

Největší dopad na nakupující mají slevy u potravin, kde akční cena motivuje k nákupu více než čtyři pětiny Čechů. V těsném závěsu je pak elektronika a spotřebiče, kdy sleva láká k nákupu dvě třetiny Čechů. Třetí příčku obsadila kosmetika nebo drogerie, kterou si ve slevě pořídí 57 procent kupujících.

„Ve slevách ráda nakupuje drtivá většina lidí. Více jak dvě pětiny lidí je dokonce aktivně vyhledávají,“ doplnila Dana Hakavcová z Profi Credit. Hranice výše slevy, která většinu lidí k nákupu přiměje, je zhruba 40 procent. A čím je sleva vyšší, tím ochota daný výrobek koupit pochopitelně stoupá.

Obchodníci to dobře vědí, proto slevové akce či výprodeje už dávno nejsou jen záležitostí prosince či ledna, kdy naprostá většina obchodů stávající sortiment zlevní o desítky procent, ale akční nabídky aktualizují po celý rok. Sledování slev a akcí se tak pro mnohé Čechy stalo každodenní součástí nákupních rituálů.

Do jaké míry jsou slevy motivující pro nákup jednotlivých typů zboží

Foto: David Ryneš, Novinky

Podle údajů z loňského průzkumu agentury Ipsos pro společnost Hornbach jsou vůči slevám imunní pouhá tři procenta Čechů. Dokonce jsou mezi námi i takoví milovníci akčních nabídek, kteří koupí i to, co vlastně vůbec nepotřebují, hlavně, že je to ve slevě. V průzkumu se k tomu přiznala více než čtvrtina dotázaných.

Některým českým spotřebitelům nestačí jen slevy v tuzemských obchodech, vyrážejí za nimi i do zahraničí. Zhruba každý jedenáctý Čech nakupující ve slevách, jak ukázal průzkum Cetelem, se nejčastěji za zlevněným zbožím vydává do Německa, Polska, Velké Británie, Rakouska, Slovenska, USA či Itálie.

Nejsme v tom sami

Z průzkumu agentury Ipsos pro Profi Credit, který proběhl i v některých okolních zemích, též vyplynulo, že na nákupy ve slevách neletí jen lidé v Česku. Zatímco Češi nejvíce slyší na slevy u potravin, například v Polsku zase na zlevněný nábytek a sportovní vybavení.

Naopak třeba v Bulharsku k nákupu obyvatele nejméně láká levnější kosmetika.

Do jaké míry jsou slevy motivující pro nákup jednotlivých typů zboží (v %)
 Česko
Slovensko
Polsko
Bulharsko
Potraviny
81
84
76
73
Elektronika a
spotřebiče
63
67
74
72
Kosmetika a
drogerie
57
61
75
43
Nábytek a vybavení
domácnosti
48
58
66
63
Sportovní oblečení a
vybavení
50
51
70
58
Móda a doplňky
50
59
69
50
Zdroj: Průzkum Ipsos
Anketa
Využíváte při nákupech slevových akcí?
Ano, vždy
52.8 %
Většinou
25.5 %
Občas
17.3 %
Nikdy
4.4 %
Celkem hlasovalo 4666 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků