Hlavní obsah

České podnikatele zatěžuje byrokracie, volají po digitalizaci. Banky na to slyší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zbytečná administrativa, byrokracie, papírování. Činnosti, které drobné podnikatele a živnostníky zdržují od práce. Mnozí by proto uvítali digitalizaci některých činností, které musí denně vykonávat, aby tak šetřili čas. V tomto ohledu jim vycházejí vstříc banky nabízející podnikatelské účty ovládané plně online.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Čeští drobní podnikatelé a živnostníci stráví každý týden v průměru téměř jeden celý pracovní den činnostmi, které je odvádí od jejich náplně práce.

Aktuální průzkum Raiffeisenbank a Mastercard mezi více než třemi stovkami drobných podnikatelů shromáždil velké množství jejich stížností na nadměrnou administrativu, byrokracii, papírování, „běhání“ za klienty, dodavateli, na úřady, do bank apod.

Jaké máte povinnosti u sociální správy

Finance

Čas jsou peníze

Každého druhého podnikatele například štve neúměrně dlouhé čekání na infolinkách při telefonování, téměř polovina si stěžuje na ztrátu času v situacích, kdy není možné komunikovat online s úřady, a třetina pak na případy, kdy nemá jinou možnost než řešit své finance s bankou na pobočce.

Není tedy divu, že nadměrným zdržováním živnostníkům utíkají peníze a rádi by podstatnou část činností prováděli tzv. na dálku, online. V tomto směru jim vycházejí vstříc banky prostřednictvím podnikatelských účtů, což téměř dvě třetiny podnikatelů vnímají pozitivně.

Jako vůbec největší pomoc v každodenním životě považují fungující a přehledné internetové a mobilní bankovnictví, přes které mohou jednoduše a rychle zadávat nebo kontrolovat platby, ukázal průzkum.

Podnikatelské účty šité na míru

Téměř všechny tuzemské banky mají v nabídce účty právě pro drobné podnikatele, kteří mají i možnost vybrat si mezi více produkty. Jejich součástí je pochopitelně i elektronické bankovnictví a platební karta.

„V Raiffeisenbank obecně nerozlišujeme mezi právními formami, takže si podnikatelé a živnostníci mohou založit všechny tři aktuálně nabízené podnikatelské účty. Konkrétně: Chytrý účet pro podnikatele, Aktivní účet pro podnikatele a Světový účet pro podnikatele,“ zmínila pro Novinky mluvčí banky Tereza Kaiseršotová.

Také v České spořitelně (ČS) si mohou podnikatelé vybrat. „Předpokládáme, že každý živnostník či drobný podnikatel od svého účtu očekává něco jiného, a proto jsme těmto potřebám přizpůsobili i naši nabídku. Nabízíme tři typy účtů přizpůsobené jejich nárokům: Účet Živnostník, Podnikatelský účet Klasik a Podnikatelský účet Maxi,“ doplnil mluvčí Filip Hrubý.

V UniCredit Bank si můžete zřídit Business účet a opět vybírat ze tří jeho typů. „Podnikatelé mohou zvolit buďto účet Business Start s neomezeným počtem transakcí, Business Open, či Business Top,“ pro Novinky doplnil mluvčí banky Petr Plocek.

A například v ČSOB si živnostníci mohou sjednat Podnikatelské konto či v mBance mKonto Business.

Založení většinou online

Velkou výhodou mnohých podnikatelských účtů je, že si je zájemci mohou založit tzv. z pohodlí domova či kanceláře, tedy online. Tuto službu umožňuje například Raiffeisenbank či mBank. Od roku 2020 je to možné i v ČSOB.

„Online založit je možné pouze Účet Živnostník, a to za předpokladu, že můžeme ověřit klientovu identitu pomocí BankID,“ doplnil Hrubý z ČS.

V UniCredit Bank zatím musí zájemci o podnikatelský účet na pobočku.

Účty často i bez poplatků

V průzkumu také dvě třetiny podnikatelů uvedly, že jejich hlavní účet, který používají k podnikání, je zdarma. Ti, kteří za vedení svého účtu stále platí, se přitom v drtivé většině domnívají, že účet zdarma reálně vůbec nelze mít, anebo neznají konkrétní podmínky, které je pro to potřeba splnit.

„Řada zejména drobných podnikatelů využívá běžné osobní účty s představou, že podnikatelské účty jsou zbytečně drahé,“ doplnil Jiří Zeman z Raiffeisenbank. Banky ale mají v nabídce i účty pro živnostníky, za které si poplatky neúčtují. Například Chytrý účet, který podle vyjádření mluvčí Raiffeisenbank volí podnikatelé nejčastěji, je zcela zdarma bez jakýchkoliv podmínek.

„Klient získá neomezený počet tuzemských příchozích a odchozích plateb, výběry z bankomatů po celém světě zdarma, neomezený počet vkladů hotovosti přes vkladomaty či zvýhodněné vedení osobního Aktivního účtu,“ doplnila. Za vedení Aktivního účtu pro podnikatele si Raiffeisenbank účtuje 49 korun měsíčně, za Světový účet pak 499 korun měsíčně.

Podobně je tomu i v případě podnikatelských účtů v ostatních bankách, které mají v nabídce i některé účty bez poplatku za vedení, klienti mnohdy nemusí platit ani za další operace, které prostřednictvím účtu realizují.

Zdarma je například mKonto Business od mBank. Také bez poplatku za vedení mohou klienti využívat účet Živnostník ve Spořitelně. Účet Klasik mají na dva roky zdarma podnikatelé, kteří činnost zahájili maximálně půl roku zpátky, jinak platí 75 korun měsíčně, pokud je příjem na účet alespoň 10 tisíc korun měsíčně a současně je na stejné IČO sjednán nějaký úvěrový produkt, pokud to splněno není, platí 149 korun měsíčně. Účet Maxi přijde podnikatele na 399 korun měsíčně.

„Největší výhodou Podnikatelského konta založeného online je, že účet je veden zcela bez poplatku, navíc jsou zdarma elektronicky zadané odchozí a příchozí platby. Zdarma jsou i všechny výběry z bankomatů ČSOB,” uvedl Patrik Mádle z ČSOB.

„Účet Business Start je bez poplatku za vedení. Účet Business Open stojí 150 korun měsíčně, přičemž podnikatelé nyní mohou využít nabídku prvních 12 měsíců užívání zdarma. Účet Top, který nabízí nejvíce výhod, vyjde na 350 korun měsíčně,” zmínil pro Novinky Petr Plocek z UniCredit Bank.

Terminál v mobilu

Jedním z benefitů nabízených k podnikatelským účtům, který někteří podnikatelé využívají, je možnost vytvořit si terminál na přijímání platebních karet přímo z mobilního telefonu.

Tuto možnost nabízí například v Raiffeisenbank. Drobní podnikatelé si mohou na platební terminál proměnit jakýkoliv mobilní telefon s operačním systémem Android. Tato možnost je zdarma, živnostníci zaplatí jen provize z provedených transakcí.

Také v Komerční bance si mohou drobní podnikatelé aktivovat terminál v mobilu s operačním systémem Android verze 8,0 a vyšší. Za aktivaci zaplatí 495 korun + DPH (zatím zdarma pro prvních 200 zákazníků), využívání aplikace je zdarma, je však třeba počítat s poplatky za zpracování transakce, karetním společnostem a vydavatelské bance.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám