Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Aukce nemovitostí jsou stále častější. Jak nenaletět a neprodělat

Poptávka po nemovitostech už delší dobu neustále roste. Zkušenosti realitních makléřů ukazují, že na jednu nabízenou nemovitost se často ozvou i desítky zájemců. Prodeje tak stále častěji probíhá prostřednictvím aukcí. Přinášíme rady a tipy, jak sladit zájmy prodávajícího i kupujícího, aby ani jeden v aukci nenarazil a zbytečně nepřišel o statisíce.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Aukce nemovitostí jsou stále častější. Jak nenaletět a neprodělat

Pokud je o nemovitost velký zájem, je aukce nemovitostí rozhodně vhodně zvolenou alternativou pro její prodej. Pomáhá vybrat ideálního kupujícího a zároveň umožňuje dosáhnout té nejlepší prodejní ceny. Podmínkou však je, aby byla provedena správně za jasně daných pravidel.

Zásadní roli hraje v aukci i odměňovací model makléře, tedy zda je motivován co největším navýšením ceny, které může být jen optické, nebo je motivován reálnou prodejní cenou.

Prodáváte?

Pokud budete v aukci vystupovat v roli prodávajícího, měli byste se podrobně seznámit s jejími pravidly a ztotožnit se s nimi. Nenechte se zatáhnout do situace, kdy netušíte, jaká bude prodejní strategie a jak se bude postupovat.

Prodejní, a tedy i startovní cena aukce musí odpovídat tržní ceně. Jedná se o objektivní cenovou hladinu, kterou by měl makléř jasně doložit cenovou analýzou.

„Představa, že dům 'nabídneme o milion levněji, abychom přilákali více zájemců', je chybná a nakonec může majitele (prodávajícího) výrazně poškodit,“ upozornil Jan Kratochvíl z RE/MAX G8. Podle jeho slov bude pak reálná prodejní cena nižší než by mohla být při jejím správném nastavení.

Výše odměny pro makléře by měla být předem jasně stanovená. Většinou ji tvoří procenta z konečné kupní ceny, tedy standardní makléřova provize. Můžete se ale setkat i s tím, že vám makléř bude nabízet model, kdy kromě provize bude chtít navíc i procenta z navýšení.

V takovém případě je sice motivovaný prodat za co nejvíce, ale současně hrozí, že bude úmyslně začínat na co nejnižší ceně, aby optické navýšení bylo co největší. Výsledná prodejní cena tak bude menší, než by se dosáhla standardní aukci, ale odměna makléře bude vyšší.

„Pokud budu prodávat dům za dva miliony místo za tři, nabídky v aukci budou pravděpodobně jen o málo vyšší než tři miliony. Pokud ale nabídková cena bude začínat na tržní ceně tří milionů, navýšení bude velmi pravděpodobně vyšší,“ doplnil Kratochvíl.

Finální výběr nabídky by měl být vždy na rozhodnutí prodávajícího. Nehodnotí se pouze navýšení ceny, ale například i způsob úhrady kupní ceny, rychlost transakce, termín předání apod. Kupní cena je jen jedním z parametrů.

Kupujete?

Před samotnou aukcí se podrobně seznamte se všemi výběrovými kritérii. Tedy, kdy a především podle jakých parametrů proběhne samotné vyhodnocení nabídek ze strany majitelů.

Mějte dopředu jasno i o tom, jak se bude postupovat, pokud vaše nabídka vyhraje. Zajímejte se tedy o termín podpisu rezervační smlouvy, výši rezervační zálohy apod.

Zároveň je velmi důležité vědět, jaká je závaznost podané nabídky a s jakými následky byste se potýkali, pokud byste si nakonec podanou nabídku rozmysleli a nemovitost nekoupili.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků