Rozdíly v motivech a preferencích při hledání práce a rozhodnutí, proč v ní lidé setrvají, se stále výrazněji mění podle věku, vyplývá z analýzy zaměstnaneckých preferencí společnosti Randstadt.

Samozřejmě při rozhodování, zda člověk přijme jinou práci, případně zůstane ve stávajícím zaměstnání, má stále váhu výše platu, benefity, jistota zaměstnání, pracovní prostředí a atmosféra, finanční zdraví firmy a zajímavá pracovní náplň.

„Současně je třeba se podívat, kolik je uchazeči let, tedy s čím může firma počítat,“ řekla Právu psycholožka Radana Štepánková. „Která firma, její personalisté, to nedělá, musí počítat s problémy,“ dodává.

Polovina uchazečů o práci by nenastoupila u firmy se špatnou pověstí

U lidí, kteří nastupují do prvního zaměstnání, tedy u tzv. generace Z (18 až 24 let), hraje při rozhodování prim možnost profesionálního a kariérního růstu, konstatuje Alžběta Honsová, manažerka společnosti Randstadt. Ta je přiměje zůstat, pokud se povýšení nedostaví, rozhodnou se odejít.

Proč odcházíme ze stávajícího zaměstnání
Příliš nízká odměna51 %
Nedostatečné ocenění35 %
Příliš dlouhé dojíždění28 %
Omezený kariérní růst27 %
Neprovázanost profesního a osobního života26 %
Špatný vztah s nadřízenými26 %
Špatné vedení firmy25 %
Finanční nestabilita firmy22 %
Málo firemních výhod22 %
Nedostatečné výzvy18 % 

Pro mileniály (25 až 34 let) je důležitý vyvážený profesní a rodinný život, roli hraje i lokalita zaměstnavatele. Generace X, tedy lidé mezi 35 a 54 lety, preferuje zaměstnavatele, kteří nabízejí jistotu práce, vyžaduje ale uznání a zajímavou práci. Nejstarší generace (55 až 64 let) očekává finančně stabilizovanou firmu a záleží jí i na jejím profesionálním vedení.

„Zastávala jsem ve svém profesním životě řadu funkcí, takže mohu posoudit, zda mě na sklonku mé pracovní kariéry řídí schopní lidé, zda je firma profesionálně spravována,“ svěřila se Právu pětašedesátiletá Kamila, která si po kariéře finanční manažerky přivydělává k důchodu jako účetní.

Peníze nejsou vše

Analýza Randstadt Employer Brand Research současně upozornila na fakt, že celá polovina uchazečů o zaměstnání potvrdila, že by pro firmu se špatnou pověstí nepracovala, ani kdyby dostala vyšší mzdu.

Pro 96 procent uchazečů o zaměstnání je důležité sladění osobních hodnot s firemní kulturou. Význam tohoto faktoru potvrzuje i další zjištění – 64 procent zákazníků přestává nakupovat u značky, poté co se dozvěděli o špatném zacházení s jejími zaměstnanci.

Zaměstnancům vadí či je motivuje k tomu, aby si hledali uplatnění jinde než u stávající firmy, samozřejmě nedostatečné finanční ohodnocení. Pracovníky udrží v zaměstnání i schopnost vedoucích ocenit jejich výkon.

Problémem je někdy i dojíždění. Na 28 procent dotázaných uvedlo, že důvodem k odchodu ze zaměstnání je právě dlouhá doba dojíždění. Velký vliv má ale i atmosféra na pracovišti, zajímavost práce, sladění profesního a rodinného života.

Ženy více než muži kladou větší důraz na přátelskou pracovní atmosféru, vyváženost pracovního a soukromého života. Muži zase oceňují stabilitu zaměstnavatele, využívání moderních technologií a zajímavou náplň práce, zjistila analýza.

Roli hraje i pověst či prestiž zaměstnavatele. Nejatraktivnějšími zaměstnavateli v ČR jsou podle průzkumu Randstadtu společnosti Škoda Auto, Microsoft a Seznam.cz.