„Vyčištěný a správně seřízený kotel se majiteli odvděčí spolehlivým provozem a také nižší spotřebou,“ řekl Právu Martin Chalupský, mluvčí innogy, největšího dodavatele plynu v České republice.

Velcí dodavatelé většinou nabízejí svým zákazníkům vlastní servis. „Máme službu, která za zákazníka hlídá veškeré revize a kontroly, a navíc mu kotel seřídíme, aby fungoval ideálně. Každý měsíc si tuto službu pořizuje 1000 lidí,“ uvedl Gazdík.

„U plynových kotlů doporučujeme hlídat si povinné revize nebo doporučené kontroly. Aby se naši klienti nemuseli starat o další termín kontroly, nabízíme jim službu E. ON Komplet plyn, díky níž mají pravidelné roční kontroly plynového kotle a spalinových cest v ceně platby za plyn. A navíc se jim vždy včas připomeneme a domluvíme společně termín kontroly,“ řekla Právu mluvčí E. ON Martina Slavíková. Pravidelný servis podle jejích slov prodlužuje životnost kotle, zvyšuje jeho účinnost a dá se díky němu v mnoha případech předejít závažnějším opravám.

Zařiďte servis s předstihem

Lidé však na kontroly zapomínají a o servis žádají až těsně před začátkem nebo v průběhu topné sezóny. V tom případě často musí na příjezd servisního technika čekat i několik týdnů. Situace se ale podle Českého plynárenského svazu zlepšuje.

„Obecně vnímáme zlepšení přístupu veřejnosti k pravidelnému servisování plynových kotlů. Tento vývoj podporuje především intenzivnější komunikace servisních firem a plynárenských společností v období mezi topnými sezónami a zvýšení podílu moderních plynových kotlů. Ty jsou již vybaveny čidly schopnými v předstihu upozornit na možnou budoucí závadu,“ sdělila Právu výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Dalším důvodem je rovněž ekonomická stránka. „Finanční úspora dosažená nižší spotřebou plynu u seřízeného a vyčištěného kotle je totiž vyšší než náklady na jeho servis. Díky těmto faktorům dnes většina majitelů plynových kotlů objednává servis v předstihu. Avšak stále existují také ti, kteří jej nechávají až na období před topnou sezónou, kdy je servisní kapacita vyčerpána,“ dodala.

Pro domácnosti je provozní revize u plynových kotlů sice nepovinná, ale doporučuje se. Jednou za tři roky ji musí podle vyhlášky povinně provést právnické osoby a podnikatelé.

Pravidelnými prohlídkami kotle lze předejít jeho poruchám během zimní sezóny, shodují se odborníci. Někteří výrobci a prodejci kotlů kontrolami, často každoročními, podmiňují případné záruční opravy.

Lhůty pro pravidelné povinné revize kotlů na tuhá paliva se letos prodloužily o rok. Ministerstvo životního prostředí novelizovalo zákon o ochraně ovzduší, od září stačí mít revizi pouze každé tři roky, nikoliv dva roky jako doposud.