Při vjezdu do kolon nově platí povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem.

Motorkáři zároveň už nemusí na kontrolu emisí a za stáčení tachometrů od stejného data hrozí až půlmiliónová pokuta.

Povinná výbava bez rezervy a pojistky

Povinná výbava a obsah lékárničky v autech se zjednodušila. „Nově v autě v rámci povinné výbavy nemusí být náhradní pojistky, rezerva, klíč na matice ani příruční zvedák – ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá,“ informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Prošlé lékárničky se nemusí měnit

V lékárničce nově od 1. října nemusí být trojcípý šátek, náplast s polštářkem a plastová rouška a lékárničku nebude nutné měnit kvůli expiraci.

Autolékárničky bylo dosud nutné po vypršení jejich trvanlivosti vyměnit, jinak řidičům hrozila při silniční kontrole pokuta až 2000 korun.

Pozor na uličku pro sanitky

Od října musí řidiči nově při dojíždění do kolon vytvářet záchranářskou uličku, tedy prostor pro projíždějící sanitky a auta policie či hasičů mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Dosud byla povinnost vytvořit záchranářskou uličku mezi pravým a vedlejším jízdním pruhem.

Nový způsob utváření uličky pro záchranáře

Nový způsob utváření uličky pro záchranáře

FOTO: MD

Novinka v praxi znamená, že odteď budou muset doleva uhýbat pouze řidiči v levém jízdním pruhu, ostatní budou mít povinnost uhnout záchranářům doprava. Do prostoru záchranářské uličky smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.

Za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun. Tímto krokem došlo podle Ťoka ke sjednocení pravidel s okolními státy, zejména s Německem, Rakouskem a také se Slovenskem, které chystá totožnou úpravu.

Motorkáři na STK jednou za čtyři roky

Pro větší motocykly byla nově stanovena lhůta na pravidelné kontroly na Stanicích technické kontroly (STK). První kontrola u nových motocyklů bude po šesti letech, další vždy až po čtyřech letech namísto současných dvouletých cyklů.

Vedle mopedů odteď ani motorky s hmotností nad 400 kg nemusí absolvovat měření emisí. „Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu. Praxe navíc ukázala, že lhůta čtyři roky pro pravidelnou kontrolu na STK je dostačující,“ uvedl k tomu Ťok.

Sankce za nelegální stáčení tachometrů

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích také nově zavádí až půlmiliónovou sankci za nelegální stáčení tachometrů. Podle Ťoka případné postihy míří především na jednotlivce a společnosti, které tachometry stáčejí opakovaně a za úplatu. „Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ ujistil ministr.

Jak dále upozornil, nově se zavádí i pokuta až 50 tisíc korun pro mechanika, který při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol, a sankce až 10 tisíc korun, pokud tento protokol při kontrole na STK nepředloží provozovatel vozidla.

Podle českého europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) se problém se stáčením kilometrů týká všech zemí EU, přičemž v její východní části může být počet prodávaných ojetin se zmanipulovanými počitadly o něco větší. V Rumunsku a Bulharsku to podle Zdechovského může být až 80 procent, v Česku kolem 50 procent.

Ministerstvo dopravy se stáčením tachometrů zabývá několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace www. kontrolatachometru.cz, kde lze po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek. Dalším krokem bylo zavedení fotodokumentace na STK a stanicích měření emisí. Na příští rok ministerstvo chystá úpravu informačního systému STK, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.