Mnoho lidí se snaží rizika spojená s ubytováním, dopravou či půjčením auta eliminovat tím, že čtou recenze předchozích zákazníků leteckých společností, cestovních kanceláří, ubytovatelů i autopůjčoven. To však mnohdy nemusí stačit.

Člověk například nemůže ovlivnit, když se zpozdí nebo je dokonce zrušený let. Když se s tím cestující setká nebo má problémy se zavazadly, může mít právo na náhradu škody. U letů to může být 250 až 600 eur (6512 až 15 630 korun) v závislosti na vzdálenosti letu, pokud bylo zpoždění či zrušení způsobeno vinou na straně dopravce.

Při stávce vás neodškodní

„Pokud je způsobeno mimořádnou okolností, jako je například rozmar počasí či stávka, právo na kompenzaci nevzniká, ale i tak je operující dopravce povinen se o pasažéry alespoň bezplatně postarat a poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo na náhradní let,“ vysvětluje Ondřej Tichota ze sítě Evropských spotřebitelských center.

V případě zpoždění nebo poškození a ztráty zavazadla se podle něj prokazuje výše skutečně vzniklé škody, a to pomocí účtenek do výše až zhruba 35 tisíc korun, například za věci, které si člověk musel v cílové destinaci zakoupit.

Storno poplatky mohou být vysoké

Potvrzení vystaví příslušná přepážka na letišti a následně je nutné náhradu škody uplatnit v patřičné lhůtě písemně u dopravce. Češi si mnohdy zarezervují přes internet ubytování nebo zájezd, později však najdou ještě výhodnější nabídku a původní rezervaci chtějí zrušit.

Před zrušením původní rezervace (lépe ovšem ještě před jejím provedením) je proto nutné přečíst si podmínky smlouvy, kterou s druhou stranou uzavřeli – storno poplatky mohou být překvapivě vysoké i v případě, že spotřebitel názor změní už po několika hodinách.

„Smlouvy se totiž mají dodržovat – i ty uzavřené jedním kliknutím na internetu,“ říká k tomu Tichota. Některé servery jako Booking.com dokážou ukázat zvlášť nabídku ubytování, jejichž rezervace lze do určité doby bez jakýchkoliv sankcí zrušit.

Co nejrychleji postupujte u letenek, pokud je chcete zrušit nebo vyměnit. Většinou se nevyhnete poplatku, například při včasném přerezervování letu však nemusí být finanční ztráta zase až tak veliká.

Vypůjčené auto si vždy nafoťte

Stále více lidí do místa dovolené přiletí a teprve tam si půjčí auto. Než si vůz převezmete, dobře si jej prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu, které je vhodné provést osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození.

„Tak budou mít spotřebitelé důkazy o tom, že auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak a například si z kreditní karty strhla částku na údajnou opravu karoserie. Je dobré si také ověřit, zda člověk neplatí zbytečné poplatky za nepotřebné věci a zda přidružené pojištění obsahuje to, co je skutečně potřeba,“ upozorňuje Tichota.

Spotřebitelé si podle něj musí uvědomit, že v řadě nepříjemných situací mají svá práva a je dobré být připraven. „Proto jsme vyvinuli mobilní aplikaci ECC-Net: Travel pro cestování v Evropě – jsou v ní informace pro 101 situací ve 30 zemích a navíc fráze pro reklamace v 25 jazycích,“ informuje o užitečném pomocníkovi na cesty Tichota. Aplikaci lze stáhnout zdarma v Apple Store, Google Play a obchodě pro Microsoft Windows.