Letní turistická sezóna je na spadnutí, milióny cestujících se chystají využít služeb leteckých přepravců. Letecký provoz tak dostane zabrat, nelze se proto divit, že letadla mohou nabírat i několikahodinová zpoždění.

Pokud ke zpoždění dojde vinou dopravce, máte podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 nárok na finanční odškodnění.

Zpoždění aspoň tři hodiny, odškodnění až 600 eur

Na finanční kompenzaci dosáhnete, pokud váš let přistane v cílové destinaci se zpožděním větším než tři hodiny a dojde k němu vinou dopravce. Ten ale musí mít sídlo na území Evropské unie (EU) a zároveň alespoň jedno z míst (odletu či příletu) je v EU. V případě, že by dopravce nebyl z EU, musí se jednat o let ze země EU.

Výše finanční kompenzace se řídí podle vzdálenosti cílové destinace. U zpožděného letu do 1500 kilometrů máte nárok na 250 eur (zhruba 6400 korun). U letu ve vzdálenosti od 1501 do 3500 kilometrů se pak jedná o kompenzaci v částce 400 eur (zhruba 10 200 korun) a v případě letu nad 3500 kilometrů můžete získat až 600 eur (zhruba 15 300 korun).

Stejná pravidla se vztahují i na zrušené lety. Dopravce vy vám měl zajistit náhradní let. Pokud náhradní letadlo přistane v cíli se zpožděním větším než tři hodiny a ke zrušení letu došlo vinou letecké společnosti, má cestující opět nárok na finanční odškodnění.

Občerstvení i ubytování v hotelu

Další kompenzací dlouhého čekání je i poskytnutí občerstvení či ubytování v hotelu. Nárok na občerstvení mají cestující v případě zpoždění plánovaného odletu o dvě a více hodin u letů do 1500 kilometrů, o tři a více hodin u letů do 3500 kilometrů či o čtyři hodiny a více u všech zbývajících letů v rámci EU.

„Letecký dopravce má povinnost cestujícím nabídnout stravu a občerstvení 'v rozsahu přiměřeném čekací době', což obvykle odpovídá běžnému jídlu za standardní cenu v restauraci či hotelu,” doplnila Michaela Nová ze společnosti Click2Claim.

Pokud je zpoždění více než pětihodinové, můžete se vzdát cesty nebo jejího pokračování a požádat o vrácení ceny letenky, resp. návratu do místa odletu nejbližším možným spojem.

Pokud se zpoždění protáhne na jednu či více nocí, mají cestující nárok na ubytování v hotelu. Dopravce v takovou chvíli hradí také přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

Odškodnění u letu s přestupem

Mnozí cestující do cílových destinací neletí přímo, ale musí přestoupit na návazný let. S tím je však spojeno riziko, že ho nestihnou a zůstanou tak v polovině cesty mezi domovem a cílem své cesty. Zda bude muset cestující vzniklý problém řešit sám, nebo mu s ním pomůže letecká společnost, závisí především na klíčové skutečnosti, jestli je jeho přestup na návazný let v rámci jedné rezervace, tedy na jedné letence, či nikoli.

V případě, že je celý let i s přestupem na jedné letence a bude-li mít první let zpoždění, kvůli kterému by cestující druhý let nestihl, má aerolinka povinnost se o něj postarat. „Nejenže zajistí náhradní let v nejbližší možnou dobu, ale také by měla poskytnout dva hovory nebo e-maily zdarma, občerstvení přiměřené době čekání a hotel a dopravu mezi ním a letištěm v případě, že náhradní let bude startovat až následující den,“ upozornil František Herynk ze společnosti Click2Claim.

U separátně koupených letů je to však odlišné. Cestující má na první i další navazující let samostatné letenky, které jsou na sobě nezávislé, a pokud zmešká druhý let, musí si nést následky sám, protože nemá nárok na péči ze strany dopravce.

Rozmary počasí či stávky hatí nárok na odškodnění

V případě, že ke zpoždění či zrušení letu dojde vinou nepříznivého počasí nebo živelní pohromy, s finanční kompenzací počítat nemůžete.

V některých případech nevzniká nárok na finanční odškodnění u zpožděných či zrušených letů způsobených stávkou zaměstnanců. Současná platná legislativa však rozlišuje mezi stávkou personálu letecké společnosti a stávkou jiných subjektů, které mají vliv na provedení letu.

Zatímco stávka třetích subjektů je považována za mimořádnou okolnost, kdy cestující nemá nárok na odškodnění, u stávek personálu dopravce je situace odlišná. Nedávný výrok Evropského soudního dvora otevřel cestu k tomu, aby dopravci za své stávkující zaměstnance cestující odškodnili.