Údaje operátora trhu energií (OTE) a portálu Ušetřeno.cz ukazují, že počet domácností, které změnily svého dodavatele elektřiny a plynu vzrostl za první čtyři měsíce roku 2017 o 7,3 procenta oproti stejnému období roku 2016.

V lednu až dubnu roku 2017 změnilo svého dodavatele celkem 175 949 domácností. Aktuální statistiky tak potvrdily opětovný nárůst zájmu domácností o změnu dodavatelů energií, který do roku 2016 spíše klesal.

Cena hraje hlavní roli

Nižší cena energií je tím hlavním, co přinutí člověka zajímat se o nového dodavatele. Díky změně totiž můžete ušetřit nemalé peníze. Samotný proces přechodu od jednoho dodavatele ke druhému pak trvá zhruba měsíc.

„Řada spotřebitelů si však v okamžiku, kdy podepisuje dokumentaci nutnou ke změně dodavatele, neuvědomuje případné překážky. Třeba to, že jejich stávající smlouva o dodávkách energií buď nejde vypovědět vůbec, nebo jen se zaplacením vysoké smluvní pokuty, jelikož byla sjednána na určité období, které ještě neskončilo,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Někteří dodavatelé využívají takzvané retenční nabídky ve snaze udržet si zákazníky, kteří od nich chtějí odejít. Nabídnou jim tedy lepší cenu, než je cena dodávek podle stávající smlouvy.

„Pokud vám přijde retenční nabídka, zkontrolujte si kromě ceny i další podmínky smlouvy, například smluvní pokuty a jiné poplatky,“ zdůraznil Zelený.

Podle jeho doporučení byste měli také zvážit, zda se stávajícímu dodavateli chcete uvázat ke smlouvě na dobu určitou. „Obecně doporučujeme, aby si spotřebitelé nesjednávali smlouvu na dobu určitou v délce přesahující jeden rok,“ dodal.

Konec smlouvy nesdělíme

Někteří dodavatelé používají různé praktiky ve snaze zabránit svým zákazníkům v přechodu k jinému. Například jim odmítají sdělit, kdy jim skončí smlouva. Podle energetického zákona však máte při uskutečňování volby dodavatele právo na pravdivé a úplné údaje o své smlouvě.

Dalším problémem může být i to, že o změnu žádá jiná osoba než ta, na kterou je stávající smlouva vedena - například již zemřelý člen domácnosti. V takovém případě je nejprve třeba požádat o přepis odběrného místa na jinou osobu.

Někdy hladkému průběhu změny dodavatele brání například i administrativní pochybení nebo chyby v psaní. „Setkali jsme se s případy, kdy se musel celý proces změny dodavatele znovu zahájit, protože žádost o změnu nebyla přijata kvůli chybné diakritice ve jméně,“ uvedl Zelený.

Černý odběr?

Nepříjemnou, i když spíše výjimečnou potíží může být situace, kdy nedojde ke změně dodavatele a zároveň skončí i smlouva s původním dodavatelem.

„Pokud spotřebitel odebírá energie bez smlouvy, jedná se o takzvaný černý odběr. Spotřebitel pak může v důsledku černého odběru zaplatit mnohonásobně více než za skutečně odebranou energii,“ upozornil Zelený.

„Pokud se spotřebitel v rámci změny dodavatele octne v černém odběru, je nutné zjistit, kdo z dodavatelů případně při změně dodavatele pochybil,“ dodal.