Ukázaly to výsledky aktuální studie „GfK Petrol Station FMCG Shopping“.

Čtyři pětiny Čechů se o tom, kde budou čerpat pohonné hmoty a nakupovat, rozhodují podle ceny. Pro sedm z deseti oslovených pak hraje hlavní roli kvalita pohonných hmot, tři pětiny lidí se řídí především dostupností čerpací stanice.

Čtvrtým nejdůležitějším faktorem pro výběr čerpací stanice je ovšem překvapivě čistota toalet, kterou jako jeden ze zásadních důvodů uvádí téměř polovina zákazníků.

Čisté záchodky jsou podle studie výrazně důležitější než například věrnostní program řetězce. Podle něho volí čerpací stanici jen dva lidé z pěti. Další zhruba pětina se rozhoduje podle hezkého nákupního prostředí. Čtvrtina lidí si vybírá čerpací stanici na základě nabídky kvalitní čerstvé teplé kávy.

Průměrná útrata kolem tisícovky

Za jeden nákup tzv. rychloobrátkového zboží v prodejně na čerpací stanici lidé v průměru utratí 116 korun, za pohonné hmoty pak v průměru 957 korun.

Návštěvníci prodejen na benzínkách nejčastěji nakupují studené balené nealkoholické nápoje (46 procent z těch, kteří prodejny na čerpacích stanicích navštěvují), bagety (38 procent návštěvníků), sladkosti (38 procent návštěvníků) nebo teplou čerstvou kávu (35 procent návštěvníků).

Celková nabídka na prodejnách zákazníkům víceméně vyhovuje a jsou s ní spokojeni. Některým z nich však chybí například lepší nabídka volně prodejných léků, drogistického zboží nebo čerstvého ovoce a zeleniny.

Negativně ovšem vnímají vysoké ceny sortimentu prodejen a také to, že nabízené zboží nepatří mezi zdravé potraviny.

„Při nákupu rychloobrátkového zboží na čerpacích stanicích platí 80 procent zákazníků platební kartou, 48 procent využívá věrnostní program a 43 procent nakupuje podle reklamních materiálů v prodejně,“ uvedl Pavel Cabal z GfK.

Nejkvalitnější Shell, nejlevnější Tank Ono

Nejznámější značkou čerpacích stanic, kterou si okamžitě bez nápovědy vybaví čtyři pětiny Čechů, kteří nakupují v prodejnách na čerpacích stanicích, je Shell.

Řetězec této značky zároveň vede ve spotřebitelském vnímání kvality pohonných hmot, nabídky rychloobrátkového zboží a rychlého občerstvení na prodejnách, chování personálu, kvality nákupního prostředí a v neposlední řadě čistoty toalet

Češi ale nejčastěji navštěvují prodejny čerpacích stanic Benzina / Benzina Plus, ve kterých nakupují tři čtvrtiny zákazníků.

Jako jasně nejlevnější zákazníci vnímají řetězec čerpacích stanic Tank Ono, který se v hodnocení ceny pohonných hmot umístil s obrovským náskokem před všemi ostatními řetězci.