Řada lidí totiž přesouvá nákupy dárků až na leden. Důvodů k tomuto je hned několik. Někteří lidé dávají svým blízkým pod stromeček obálku s penězi, jiní voucher k nákupu zboží v určité hodnotě. Lidé tak mají více volných prostředků, a navíc při nákupech v masivních lednových slevách či výprodejích i výrazně ušetří.

Měnící se trendy v nakupování a utrácení potvrzují nejen tržby obchodníků, ale i údaje z bank o rostoucích objemech karetních transakcí. Lidé nechávají tisíce korun hlavně v obchodech s módou či elektronikou a leden tak začíná pro obchodníky představovat jedno z nejziskovějších období roku.

„Na začátku ledna dosáhl meziroční růst použití platební karty skoro 30 procent, a to jak v počtech, tak v objemech transakcí. Pokud to srovnáme s rokem předchozím, kdy se tento růst pohyboval okolo 18 procent, můžeme s jistotou říci, že zájem o lednové výprodeje velmi rychle roste,“ uvedl analytik Jan Zahradníček z ČSOB.

V předvánočním období nakupujeme především dárky pro rodinu a blízké, ale začátkem roku už myslíme hlavně na sebe.Petr Plocek, UniCredit Bank

Nejinak tomu bylo i v ostatních bankách. „Letos jsme v průběhu prvních tří týdnů v lednu zaznamenali téměř o 11 procent více karetních transakcí než loni,” doplnil mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Útraty jdou do tisíců

Analýzy dat z lednových nákupů placených bezhotovostně ukazují nejen, za co lidé utrácejí, ale i na kolik je nákupy přijdou. Za jeden výhodný nákup podle UniCredit Bank neváhají zaplatit v průměru kolem 2300 korun.

Nejvíce peněz pak Češi utrácejí za zlevněné mobily, tablety či počítače. V lednu se jedna transakce v obchodech s elektronikou pohybovala v průměru kolem 2600 korun.

„Z průměrných částek je jasně vidět, že slevy jsou pro Čechy opravdu velkým lákadlem a neváhají si během nich i po náročných Vánocích udělat radost,“ doplnil Plocek.

Nejvíc táhne levnější oblečení

Na slevy Češi nejčastěji slyší u oblečení a módních doplňků. Za vylepšení svého šatníku utrácejí zdaleka nejvíc peněz, v obchodech s módou tak za letošní leden uskutečnili nejvyšší počet transakcí.

Výhodných cen pak lidé často využívají i k dovybavení svého domova. Třetí největší počet transakcí banka zaznamenala v oblasti elektroniky.

Co Češi nejčastěji nakupují v lednových slevách

FOTO: David Ryneš, Novinky

„V předvánočním období nakupujeme především dárky pro rodinu a blízké, ale začátkem roku už myslíme hlavně na sebe. Čím dál více se prosazují i nákupy specifických dražších položek souvisejících například s našimi koníčky. U mladých typicky nové hry na nový počítač či konzoli, kterou našli pod stromečkem. Rodiče pak ve slevách výhodně vybavují domácnost nebo si pořizují dovolenou,“ upřesnil Plocek.

Za oblečením i do ciziny

Češi za výhodnými nákupy rádi cestují i do zahraničí, nejoblíbenějšími destinacemi jsou pak Drážďany nebo Vídeň.

Na rozdíl od tuzemských obchodů tam nejraději utrácejí za zábavu, nejvíce peněz ale stejně jako doma zaplatí za oblečení. Jeden nákup za hranicemi pak v průměru přijde na 2257 korun.

„Nejsou však výjimkou i mnohem vyšší útraty za oblečení. Zaznamenali jsme v lednu transakci na kartě ve výši 180 tisíc korun, a to přímo v Hongkongu,” dodal Plocek.