Hlavní obsah

Reklamovat můžete i nesrovnalosti ve vyúčtování spotřeby energií

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ačkoliv vaše spotřeba energií ani její cena v porovnání s loňským rokem významně nevzrostla, fakturovaná částka ve vyúčtování je příliš vysoká. Co s tím? Můžete je reklamovat, ale podání reklamace vás nezbavuje povinnosti ještě před jejím vyřízením zaplatit případné nedoplatky uvedené ve vyúčtování.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest přinášíme několik rad a tipů, jaké náležitosti musí reklamace splňovat i jak ji správně podat.

Pravidla pro uplatnění reklamace stanoví nejen zákon, ale i smlouva a obchodní podmínky dodavatele. Informace o způsobu reklamace lze často najít na jeho internetových stránkách.

„Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu,“ doporučil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V reklamaci popište důvod

V reklamaci by mělo být především uvedeno, že se jedná o reklamaci. Měla by také obsahovat jméno, příjmení a adresu zákazníka, zákaznické číslo, číslo odběrného místa, variabilní symbol faktury, případně čísla měřidel a jejich stavy, jsou-li reklamovány.

V reklamaci popište důvod reklamace - tedy zda se jedná o reklamaci měření, výpočtu nebo jinou chybu. Podle konkrétních okolností je vhodné přiložit důkazy, například fotografii se stavy měřidel.

Na vyřízení má dodavatel 15 dnů

Dodavatel musí vaši reklamaci vyúčtování vyřídit nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li reklamaci za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

Pokud tuto lhůtu nedodrží, máte v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny právo na náhradu 600 korun za každý den prodlení, nejvýše však 24 tisíc korun, u plynu se jedná o náhradu 750 korun za každý den prodlení, maximálně však 7500 korun.

„Jestliže dodavatel reklamaci nevyřídí nebo to neudělá ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Ovšem samotná reklamace nemá odkladný účinek, což znamená, že došlou fakturu musíte zaplatit. Pokud se později s dodavatelem dohodnete, nebo bude rozhodnuto, že vaše reklamace je oprávněná, dodavatel vám neoprávněně fakturovanou částku vrátí. Součástí dohody nebo rozhodnutí může být i to, že dodavatel uhradí vaše případné náklady spojené s reklamací,“ upozornil Zelený.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám