Průzkum agentury GfK pro společnost Mastercard poukázal na nejčastější praktiky prodejců, které Čechům při nakupování vadí. Patří mezi ně například sběr osobních údajů o zákazníkovi, pronásledující reklamy na internetu či prodejci vnucující zboží.

„Český zákazník má tendenci spíše chránit své soukromí a neposkytovat o sobě obchodníkům, zejména těm velkým, příliš mnoho informací. Více než třetina dotázaných zcela jednoznačně udává, že nechce, aby se jim obchodník pletl do soukromí,” uvedl Josef Machala z Mastercard.

Další třetina se k tomuto postoji také přiklání, i když s určitými výjimkami, kterými jsou zejména menší obchodníci nebo specialisté, kteří zákazníkovi mohou poradit na základě toho, že o něm a jeho životě něco vědí.

„Na druhou stranu více než pětina lidí zároveň vyžaduje, aby byl obchodník velmi dobře informovaný o nabízeném sortimentu a dokázal v případě potřeby kvalitně poradit,“ dodal Machala.

Využívání osobních informací

Lidem vadí i to, že mnozí obchodníci si o nich shromažďují jejich osobní informace, které dále využívají k cílené reklamě a mailingu. Mají zároveň obavy, že jim obchodníci budou nabízet zboží, které nemohou prodat.

Jinak vnímají zákazníci obchodní nabídky směřované na jejich e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Ty jsou totiž většinou součástí dobrovolné a cílené registrace do nejrůznějších věrnostních programů, kde zákazník na oplátku získá slevy, exkluzivní balíčky či odměny za loajalitu.

Pokud se však přeci jen registrovaný rozhodne, že již o nabídky nemá zájem, může si u obchodníka zažádat o odstranění ze seznamu kontaktů.