Na dodržování zákonných povinností, které se vztahují právě ke slevovým akcím, se pravidelně zaměřuje i Česká obchodní inspekce. Během svých kontrol inspektoři bohužel mnohdy narážejí na porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, kdy avizované slevy často ani slevami nejsou.

Akce zvyšují tržby

Obchodníci si pochopitelně uvědomují, že Češi slevy milují. Není tedy žádným tajemstvím, že zlevněním svého sortimentu se snaží do svých prodejen nalákat co nejvíce zákazníků a zabránit tak případnému poklesu tržeb po enormním předvánočním nakupování.

A čím větší slevu nasadí, tím lépe. Průzkum Cetelem totiž ukázal, že například zboží levnější o 25 procent, než byla původní cena, je atraktivní pro čtvrtinu lidí nakupujících ve slevách. Sleva ve výši 30 procent pak upoutá pozornost tří pětin lidí a padesátiprocentní sleva svede k nákupu až devět z deseti oslovených.

Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Lukáš Zelený, dTest

Ovšem abyste díky slevám opravdu ušetřili, je třeba mít přehled o běžné ceně nabízeného zboží. „Lidé by se před nákupem vždy měli informovat o cenách zboží, které chtějí kupovat, nabízeném jinými prodejci - například na portálech umožňujících srovnání cen. Nezřídka se totiž stává, že zboží, u kterého prodejce avizuje závratnou slevu, by spotřebitel mohl zakoupit u jiného prodejce i za cenu nižší, než je cena po této slevě,” uvedla pro Právo Kateřina Tomčíková, advokátka ze společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Pozor na falešné slevy

Každá prodejní akce je určitým marketingovým tahem, lidé by proto měli být obezřetní, v některých případech se dokonce může jednat o klamavé obchodní praktiky.

„Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu

Podle Tomčíkové pouhým marketingovým tahem je i obdobná akce lákající zákazníky sloganem „nakupujte bez DPH“. „Zákon o DPH neumožňuje prodejci jednoduše určit, že DPH z daného zboží nebude odvedeno. Stejně jako u závratných slev, jsou i v tomto případě ceny zpravidla kompenzovány navýšením původní ceny,” dodala Tomčíková.

Krach cen a slevy až 80 procent

Klamavou obchodní praktikou postižitelnou dle zákona jsou i upoutávky typu „likvidace prodejny“ či „totální výprodej“, a to pokud neodpovídají skutečnosti a prodejce taková sdělení využívají pouze jako marketingový trik.

Na pozoru byste se měli mít i v případě, že narazíte na výlohu oblepenou nápisy typu krach cen či slevy 80 procent. Jak upozorňuje Lukáš Zelený, když se totiž důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“.

Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co přesně je tolik zlevněné.

I na zlevněné zboží platí zákonná záruka 24 měsíců

„Koupili jsme ve slevě novou televizi a prodejce nás hned upozornil, že dvouletá záruka se na ni nevztahuje, prý jen šest měsíců. Je to pravda?” poslal do redakce dotaz čtenářka z Pardubic.

„Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců,“ uvedl Zelený a dodal: „Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.“

Ve střehu byste měli být i v případě nabídky dárků zdarma. „Lidé se často setkávají s upozorněním prodejců, že na dárky zdarma se nevztahuje záruka. To je sice pravda, platí to však jen za předpokladu, že lze výrobek zdarma jasně identifikovat,” uvedla Tomčíková.

Pokud se tedy jedná například o balení 2+1 zdarma u zaměnitelného zboží bez jasného identifikačního kódu, pak musí prodejce přijmout reklamaci ohledně kteréhokoliv z nich, protože není možné určit, které zboží bylo zdarma. „V případě, kdy je dárek zdarma hodnotným zbožím, například sušička poskytnutá 'zdarma' k pračce, doporučujeme, aby spotřebitel požadoval záruku výslovně na oba výrobky,” dodala Tomčíková.