Ukázal to aktuální průzkum agentury Stem/Mark pro banku Cetelem mezi více než tisícovkou Čechů.

Lidé většinou utratí víc, než plánují

Češi nakupují vánoční dárky jak na internetu, tak v kamenných prodejnách. Při výběru vhodného dárku se často inspirují až poté, co si prohlédnou nabídku v obchodech. Každý desátý tak dokonce nakoupí většinu dárků.

Za ně chtějí dát průměrně 5500 korun, což je o 600 korun více než loni. Za jídlo a výzdobu pak průměrně počítají s 2900 korunami a 600 korun plánují investovat do vánočního stromečku.

Devět z deseti lidí plánuje utratit za vánoční dárky do 10 tisíc korun, stejný počet pak plánuje za jídlo a vánoční výzdobu vydat částku do pěti tisíc korun.

Ovšem kolik za dárky a Vánoce Češi nakonec utratí, se ukáže až po svátcích. Pětina lidí totiž každoročně utratí více, než kolik plánovala. Naopak méně utratí jen zhruba každý dvacátý.

ČTĚTE TAKÉ
Tři čtvrtiny Čechů plánují pořídit vánoční dárky on-line
České rodiny za vánoční svátky utratí i přes 30 tisíc korun

Mnozí oslovení – především pak ženy – nenechávají nakupování dárků na posledních pár dnů před Štědrým dnem. Na počátku letošního listopadu už měla téměř polovina Čechů koupený aspoň jeden dárek.

Třetina lidí totiž s pořizováním dárků začíná nejčastěji v listopadu, tři z deseti dokonce už po letních prázdninách.

Peníze udělají radost hlavně mladým

Nejčastěji Češi letos obdarují pět svých blízkých. Kupovat by se měla nejvíce kosmetika (65 procent), oblečení (46 procent) a knihy (43 procent).

Lidé se oproti minulým obdobím chtějí o něco více zaměřit na elektroniku a počítačové příslušenství. Roste také zájem o adrenalinové zážitky, zájezdy či vzdělávací nebo obdobné kurzy.

Letos by mohly být častějším dárkem pod stromečkem i peníze. Místo shánění dárků chce jimi udělat radost čtvrtina oslovených. Častěji je plánují darovat ženy (25 procent) než muži (20 procent).

Z průzkumu také vyplynulo, že čím vyšší vzdělání lidé mají, tím méně nadělují peníze. Obliba peněz jako dárku pro své bližní roste s přibývajícím věkem. Zatímco do 29 let je chce darovat zhruba desetina, ve věku od 30 do 44 let je to už každý šestý a v případě lidí starších 45 let se jedná už o dvě pětiny.

Ten, kdo letos daruje peníze, se s negativní reakcí nejspíš nesetká – pod stromečkem si je přeje najít zhruba pětina lidí. Radost udělají hlavně mladším ročníkům.

Kromě peněz chtějí lidé zejména oblečení (21 procent), knihy (19 procent) či kosmetiku (17 procent). Nejčastěji ale netouží po ničem konkrétním (30 procent).

Na Ježíška věří 94 procent dětí do pěti let

Dárky pro děti tvoří v drtivé většině do 70 procent všech nákladů na dárky. Dvě pětiny rodičů plánují koupit dítěti to, co si přeje, další zhruba tři pětiny splní dětská přání alespoň částečně.

To, co děti chtějí, se přirozeně mění s přibývajícím věkem. Zatímco prckové do pěti let touží nejčastěji po hračce nebo stavebnici, po šestém roce věku se do popředí zájmu začínají vedle stavebnic tlačit moderní technologie, jako jsou tablety a mobilní telefony, případně počítače a notebooky. Po desátém roce narůstá počet dětí, které si přejí dostat pod stromeček peníze. Zvyšuje se i jejich zájem o oblečení.

Dětem do pěti let přinese dárky v 94 procentech Ježíšek, tolik jich totiž podle rodičů na Ježíška ještě věří. Ve věku od 6 do 10 let věří na Ježíška tři čtvrtiny dětí a po desátém roce už podle rodičů všichni vědí, že dárky dostávají od příbuzných, a možná i proto začínají více vyžadovat peníze.

Minimálně v polovině domácností si lidé nadělí dárky pod umělý stromeček. Přesně polovina Čechů je totiž rozhodnutá, že do živého stromku investovat nebude, dalších 14 procent to ještě zvažuje.

Z těch, kteří chtějí provonět svoji domácnost jehličím, plánuje 38 procent koupit jedličku, dalších 37 procent smrček a čtvrtina chce borovičku.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: