Důvodem rozhodnutí, proč objednané zboží nakonec nepřevzít, je mnoho. Například objevíte vhodnější dárek nebo v jiném e-shopu je zboží levnější či třeba dodatečně zjistíte, že obdarovaný o danou věc vůbec nestojí.

Co teď? Jak se s objednávkou vypořádat, když e-shop potvrdil její převzetí? Mnoho lidí se domnívá, že bude stačit, když zásilku jednoduše nepřijmou. Ovšem toto řešení je velmi krátkozraké, tímto přístupem si totiž mohou způsobit zbytečné komplikace.

Komunikací lze předejít problémům

Někteří zákazníci se domnívají, že pokud odmítnou objednanou zásilku převzít a ta putuje zpět do e-shopu, prodejce tuto skutečnost automaticky vyhodnotí jako odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží v zákonné, 14denní lhůtě. Realita je ale jiná.

Pouhé nepřevzetí zásilky bez jakékoliv doprovodné komunikace je velkou chybou Lukáš Zelený, dTest

„Pouhé nepřevzetí zásilky bez jakékoliv doprovodné komunikace je velkou chybou. Internetový prodejce takové jednání nemusí vyhodnotit jako vracení zboží v zákonné, 14denní lhůtě. Po nějaké době může po kupujícím vymáhat, aby objednané zboží zaplatil a převzal,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

„Pokud víte, že objednané zboží nakonec opravdu nechcete, nejlepší je co nejdříve kontaktovat daný e-shop. V mnoha případech se podaří objednávku zastavit ještě před expedicí ze skladu, což znamená, že není třeba platit za přepravu. Někteří přepravci umožňují sledování zásilky na internetu, kde je možné balík odmítnout,” doporučil Pavel Včela ze společnosti GLS Česká republika.

Náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nese kupující. Obchodník by tyto náklady měl platit, pouze pokud by zákazníka před uzavřením kupní smlouvy řádně neinformoval o povinnosti je uhradit.

„Praxe bývá často taková, že v mnoha případech by peníze za dopravu zpět do e-shopu měl platit kupující, ale e-shopy tyto peníze raději nevymáhají,“ doplnil Zelený.

Do 14 dnů bez udání důvodu

Nákupem na internetu vzniká kupní smlouva mezi kupujícím a obchodníkem. České i evropské právo ale dává spotřebitelům jako slabší smluvní straně možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a hlavně bez jakékoliv sankce.

„Toto ustanovení platí, pokud nakupujete pro své potřeby, domů nebo pro rodinu. Tedy pokud zboží neobjednáváte jako podnikatel. Když nákup sjednáváte přes internet, telefon nebo i odpovědí na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost zboží vrátit zpět do 14 dnů od jeho převzetí,” upřesnil Zelený.

Dodal, že účelem této lhůty je, aby se zákazník mohl s výrobkem, který viděl pouze na fotografii nebo videu, blíže seznámit a poznal jeho skutečné vlastnosti.