„Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ upozornil Ondřej Tichota z ESC, které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Podle zkušeností centra je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Pokud zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy nehodlá zboží zaslat ani vrátit peníze, pak můžete své peníze dostat zpět.

Chargeback jen při platbě kartou

„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou. U bankovních převodů taková možnost vrácení peněz není,“ uvedl Tichota.

Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí dobrovolně a některé banky dokonce na možnost vrácení peněz při nedodání zboží lákají nové klienty.

Systémy elektronických peněženek pak nabízejí možnosti řešení v rámci svých center zákaznické podpory.

Chargeback
Pokud obchodník nedodal zboží zaplacené kartou, lze použít tzv. chargeback k vrácení peněz spotřebiteli. Jde o nástroj, jehož užití nabízejí banky dobrovolně.
Bankovní převod
Platbu z účtu na účet rádi používají podvodníci. Jakmile totiž spotřebitel peníze odešle a zboží nedorazí, není způsob, jak částku dostat od obchodníka zpět, pokud ji sám nebude chtít vrátit.
Elektronická peněženka
Některé systémy elektronických peněženek mají svá vlastní centra pro řešení sporů. Díky nim lze při nedodání zboží získat předem zaplacené peníze zpět.
Jak se vyhnout podvodu
Návod, jak si ověřit podnikatele, najdete na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Pozor si dejte i při dobírce

Dobírka není v zahraničí běžnou formou platby. Ani v českých podmínkách nemusí být bezproblémová, protože místo objednaného zboží vám může přijít jiný předmět, například cihla, což ale lidé většinou odhalí až poté, kdy podepsali bezproblémové převzetí zásilky.

Proto je vhodné balíček otevřít ještě před podepsáním převzetí a především před zaplacením. Pokud ale nechcete třeba zdržovat na poště, můžete případně otevírání zásilky zdokumentovat fotografiemi nebo videem pro případ, že byste později zásilku reklamovali, resp. si stěžovali na její obsah.

Pokud má spotřebitel spor s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci a spolufinancované Evropskou komisí.