Ve spolupráci se společností Home Credit přinášíme několik rad a postřehů, které by vám měly usnadnit výběr bezproblémového úvěrového produktu.

„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ uvedl Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

V prvé řadě byste se měli podívat už na to, jak vám společnosti usnadní sjednání půjčky a zda se k vám chovají solidně. Pokud vás některý z problémů popsaných níže rozčílí, měli byste zkusit hledat jiného poskytovatele.

Marné hledání

Mnozí poskytovatelé půjček stále ještě hrají hru s nepřehlednými webovými stránkami, ze kterých není přesně jasné, jaká výše úroku, RPSN a případné poplatky se týkají právě klientovy vybrané půjčky.

„Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ upozornil Kozub.

Klient by měl chtít od poskytovatele jasnost, stručnost a srozumitelnost podmínek, které se k jeho půjčce vztahují.

Tohle jsem si přece neobjednal!

Berete si úvěr? To je krásné, u nás navíc automaticky dostanete ještě běžný účet. A vlastně si ho založit musíte, ať už ho chcete nebo ne. Že už jeden máte? No a. Tak budete mít dva.

Zjištění, že kromě objednaného produktu se zákazník zavázal i k využití jiného, člověka lehce vytočí. Klient chtěl přece jen půjčku.

Když už nabízet přidruženou službu, třeba pojištění, tak zvlášť a hezky zřetelně.

Někteří bankéři se navíc pokoušejí klientovi namluvit, že ze zákona potřebuje pojištění. To ale není pravda. Od takových poskytovatelů je lepší držet se dál.

Tohle už o mně přece víte!

Hezky nám doložte datum narození rodným listem, trvalé bydliště občanským průkazem, přidejte výpis z účtu, adresu a telefonní číslo a e-mail zaměstnavatele a také všechny údaje o manželovi či manželce. Takový požadavek stále slyší mnoho uchazečů o půjčku.

„Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ doplnil Kozub.

Hodně údajů o klientech je totiž snadno dostupných v databázích, kam mají společnosti přístup. Pokud navíc klient žádá o úvěr podruhé, firma už má zásadní údaje uložené v počítači. Není tedy nutné skenovat různé dokumenty a dokládat různá lejstra, když si společnost požadované údaje snadno vytáhne z vlastní databáze.

Takový přístup jen poukazuje na neochotu poskytovatele. A když je společnost laxní už ve chvíli, kdy se chce člověk stát jejím klientem, jak ochotně asi zareaguje, pokud se zákazník dostane do problémů?

Nedali mi půjčku. A já nevím, proč…

Když klient žádá o úvěr, seriózní společnost si prověří několik ukazatelů, aby zjistila, zda zákazník zvládne splácet. Někteří jsou pak zaskočeni negativní odpovědí – nejenže půjčku nedostanou, ale vlastně ani neví, proč. I to je důvod k frustraci.

Přitom je ověřené, že klienti odmítnutí vnímají daleko lépe, pokud jsou jim zároveň představeny důvody. Prosté „ne“ vyznívá úplně jinak, než když se klient dozví, že „v současnosti podmínky k obdržení úvěru nesplňuje, protože je v novém zaměstnání teprve chvíli. Pokud ale zkusí zažádat za pár měsíců, úvěr mu schválen bude.“

Když uchazeč o půjčku obdrží radu, aby si vlastně žádnou nebral, protože už mu hrozí vážné předlužení, je to vlastně ten nejlepší důkaz férového jednání dané společnosti.