„Zloděj mu ukradl kolo z uzamčeného střešního nosiče na autě před jedním z táborských hotelů. Škoda byla odhadnuta na 120 tisíc korun,“ stojí v jedné ze zpráv jihočeské policie.

Zaspal krádež

Kuriózní případ zaznamenala letos v lednu pražská policie, kdy jistý muž v metru zaspal krádež vlastního kola. V půl desáté dopoledne jel na trase metra A ve směru jízdy od Muzea do Motola a zdříml si. Zloděj mu kolo vzal v zastávce Nádraží Veleslavín. Díky bezpečnostním kamerám zná policie přibližnou podobu pachatele.

Policie však najde jen zlomek ukradených kol. Zabezpečují se proto podobně jako auta. Cyklisté investují do alarmů, označují kola neviditelnými znaky, kupují si pojistky.

Podle prodejců kol si lidé pořizují hlavně masivnější zámky. Jenže ty nebývají u drahých kusů pro zloděje velkou překážkou.

„Vhodný je alarm, který při pokusu o krádež spustí velmi výrazný zvuk,“ uvedl pro Právo Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

„Cyklistům také doporučujeme kolo neviditelně označit sadou Datatag a zaregistrovat u Policie ČR,“ dodal Divoký.

Neviditelné kódy stojí od necelé tisícovky. Datatag je britská firma, původně zaměřená na ochranu proti krádežím motocyklů. Pojišťovny na kola s tímto systémem dávají slevy na pojistky.

V noci pojistka kolo nekryje

Ochranu tvoří čtyři neviditelné UV nátěry pro trvalé označení rámu, vidlic a kol. Dále se aplikují mikrotečky. Najít všechny je téměř nemožné. Na rámu je i viditelný štítek, varující zloděje a jejich kupce, že kolo je chráněno.

Běžný alarm na kolo stojí od 150 do 300 korun, dražší vyjde na tisícovku.

Elektronický zámek na kotoučovou brzdu s alarmem lze pořídit od patnácti set do dvou tisíc a zámek s alarmem na střešní nosič za dva až tři tisíce korun.

Běžné pojistky domácnosti kola zcela nepokrývají. Pojišťovny prodávají pro kola pojistky i zvlášť. Ukradená nebývají jen z lodžií či garáží, ale rovněž z nosičů na autech a z veřejných prostranství.

I pojistky kol mají však své výluky, omezení a spoluúčast. U jedné z největších pojišťoven se například pojistka nevztahuje na krádež kola z nosiče a volného prostranství od deseti večer do šesté hodiny ranní. Nevztahuje se ani na krádeže příslušenství.

Při krádeži z volného prostranství pojišťovna kryje škodu maximálně do padesáti tisíc korun a kalkuluje s desetiprocentní spoluúčastí klienta. Pojistné na rok u limitu do padesáti tisíc stojí tři tisíce korun, u smlouvy na dva roky necelých pět tisíc korun. Takže ceny jsou podobné jako u povinného ručení za auto.

Pokud chce tedy cyklista dražší kolo zabezpečit více než obyčejným zámkem, musí si k ceně stroje a vybavení připočítat ještě zhruba osm tisíc korun (pět tisíc pojistka na dva roky, tisíc UV kódy, dva tisíce na alarm se zámkem).

Ani nesleze…

Ani důkladná bezpečnostní opatření však cyklistovi nedávají jistotu, že o svůj bicykl nepřijde.

„Snil jsem o pořádném kole, tak jsem si našetřil na silniční kolo za šedesát tisíc. Je to krása, parádně jede, a ten rám,“ liboval si čtyřicetiletý Petr z Prahy. Jenže záhy zjistil, jak je vlastně s tímto kolem nesvobodný.

„Když jsme vyrazili s kamarádem, který má obyčejné kolo, na jízdu po cyklostezce kolem Labe, tak mne lákal do hospody na oběd. A už byl problém, protože já to své kolo zkrátka před hospodou nenechám a dovnitř ho tahat nejde,“ vzpomíná.

Když tedy vyráží, tak v podstatě může jen šlapat do pedálů tam a zpět, ale klasické, pohodové vyjížďky odpískal. „Přece jenom mám o kolo velký strach, vždyť jsem na ně šetřil tak dlouho,“ uzavírá Petr.

Jeho obavy jsou namístě. Jen za loňský rok policie registruje přes sedm tisíc nahlášených krádeží kol s celkovou škodou přes 122 miliónů korun. Policii se z toho podařilo zajistit kola jen za 677 tisíc korun.

„Denně je tak v ČR v průměru nahlášeno 20 krádeží kol. Loni sice počet těchto případů klesl o více než tisíc, v dlouhodobějším horizontu posledních pěti let se však počet ukradených kol zvýšil o třetinu,“ shrnul pro Právo Divoký.